Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kontor på mobiltelefon

OSLO: Mobiltelefonen går fra å være en taletut til å bli et informasjonsvertøy. Nå trenger du ikke lengre å ha en bærbar PC for å få tilgang til avtaler når du er på farten.

Arnt Sommerlund
System Senteret as har utviklet en løsning som gjør at bedriftsintern informasjon blir tilgjengelig via tekstmeldinger på mobiltelefon.

Mobil info
Fra en vanlig mobiltelefon kan du sende en tekstmelding til NetComs meldingssentral, som videresender denne til riktig bedrift. Bedriftens datamaskin svarer på meldingen ved å sende en tekstmelding tilbake til meldingssentralen, som igjen videreformidler dette til din mobiltelefon.

System Senteret tilbyr nå dette som et eget produkt kalt SYS GSM BedriftsInfo. Løsningen gjør det mulig å hente ut både egne og andres avtaler via en mobiltelefon.

Løsningen gjør det også mulig å hente ut databaseinformasjon (basert på ODBC) fra eksempelvis ordre- og bestillingssystemer.

Folk i farten
– Dette er ideelt for de som ønsker å være mer ute hos kundene og bruke minst mulig tid på å hente opplysninger som eksempelvis varenumre, telefonnummere og møteavtaler. Med denne løsningen kan du få større nytte og glede av mobiltelefonen, sier salgsdirektør Jan Kr. Karlsen i System Senteret as.

Den tekniske plattformen i bedriften er basert på Microsoft Exchange. Du kan bruke hvilken som helst mobiltelefon som kan sende og motta SMS meldinger.

Karlsen understreker imidlertid at løsningen for avtaleoversikter forutsetter at bedriften har satt sine avtalekalendere i system. System Senteret as har fått en rekke forespørsler om sitt nye mobile telefonkonsept. Ett titalls bedrifter vurderer nå ta i bruk løsningen.

Stikkord: Mobil