Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dobling i nettannonsering

OSLO: I motsetning til TV og aviser som opplever fall i annonseinntekter, vokser Internett-annonsering som aldri før.

Annonser på nett
I takt med voksende bruk av Internett øker også omsetningen av annonser.

Positiv
Daglig leder i DoubleClick Norge, Jan Grønbech, ser positivt på fremtiden.

– Jeg tror at markedet vil doble seg i år. 130 millioner er svært realistisk, sier han til ITavisen.

Grønbech tror at andre halvår kan bli noe preget av år 2000-bekymring og således redusert fokus på markedsføring, men at veksttaksten vil fortsette desto sterkere til neste år.

Daglig leder for Nettavisen, Knut Ivar Skeid, som omsatte annonser for 10 millioner i fjor, regner med å doble sine annonseinntekter i år. Han er imidlertid ikke så opptatt av totalmarkedet.

– Jeg er mer opptatt av at vi skal levere våre resultater, men jeg regner med at det vil passere godt over 100 millioner, sier han.

Målretting
Internett gir enorme muligheter for segmentering av annonsekampanjer. Dette har både mediebyråer og annonsører fått øynene opp for. Det betyr at priser øker, og rabatter faller.

– I begynnelsen fikk mediebyråene 15 prosent provisjon for Internett-annonsering i likhet med da TV-annonsering ble lansert. Nå som mediet blir mer etablert har provisjonen falt til under 10 prosent, sier Skeid til ITavisen.

Priser per annonsevisning ligger i dag på cirka 20 øre før rabatt og provisjon.