Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Priskrigen tyner Compaq

OSLO: PC-priskrigen har sine ofre. Compaq klarer ikke å levere forventede overskudd, til tross for økt maskinsalg.

Compaq

Til tross for at Microsoft blomstrer som aldri før preges Compaq av at kundene blir mer prisorienterte.

Ingen gullgruve
Compaq annonserte en omsetning på cirka 73 milliarder kroner i første kvartal – en økning på nesten 66 prosent. Mye av omsetningsøkningen skyldes imidlertid fjorårets oppkjøp av Digital for cirka 70 milliarder kroner.

Resultatet for kvartalet ble i overkant av 2 milliarder kroner, som er en kraftig økning fra tilsvarende periode i fjor da selskapet kun leverte 124 millioner på bunnlinjen.

Imidlertid hadde markedet forventet at overskuddet skulle blir det dobbelte, noe som førte til toppsjef Eckhard Peiffer gikk av i helgen.

Skuffende marked
Compaq forklarer de skuffende resultatene med sviktende etterspørsel blant de mer lukrative bedriftskundene.

Selskapet har også fått merke trykket fra lavpriskonkurrenter som Dell, noe som har ført til lavere priser.

Bot og bedring
Styreformann Benjamin M. Rosen var ikke stolt av resultatet.

– Til tross for vår selskaps tyngde er resultatene for første kvartal skuffende og uakseptable.

Rosen lovet imidlertid at selskapet aktivt vil benytte ulike midler, noe Peiffer nylig fikk merke, for å realisere selskapets potensiale og skape profitabel vekst. Selskapet opplyser at de allerede er i gang med å rekruttere adm. direktør.