Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobil milepæl i Norge

OSLO: De siste tallene viser at det nå er over halvparten så mange mobilabonnement som det er innbyggere i Norge.

Norge

I midten av februar i år opplyste NetCom at de hadde solgt 570.000 mobilabonnement. Etter påskekampanjen er det grunn til å tro at antallet NetCom-abonnement har steget til 600.000.

Per Bjørkum, informasjonsdirektør i NetCom nekter å kommentere tallene og viser til at NetCom legger frem sine tall 5. mai.

Penetrasjon på 51 prosent
I helgen presenterte Telenor Mobil sine abonnementstall for første kvartal. Tallene viser at Telenor nå har solgt 2.253.000 mobilabonnementer. Og med NetComs 600.000 har mobilpenetrasjonen i Norge kommet over 51 prosent. Men Bjørkum tror ikke taket er nådd.

– Det er fortsatt mange som ikke har mobiltelefon, men som kommer til å skaffe seg det, sier Bjørkum og fortsetter:

Forener mobil og Internett
– Jeg tror ikke det er mange år til vi har en penetrasjon på 80 prosent. Men det avhenger av hvor flinke mobiloperatørene er til å forene mobil og Internett. Det er nok der fremtiden ligger, sier Bjørkum.

Tidligere presenterte tall viser at Norge ennå har et stykke igjen før mobilpenetrasjonen blir like høy som i Finland. I følge tall per 1. januar i år hadde finnene en mobilpenetrasjon på 58,5 prosent.

Norge kommer på andreplass på listen, tett fulgt av Sverige.

Stikkord: Mobil