Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tjener på Melissa-virus

OSLO: Fokuseringen på dataviruset Melissa har ført til økt salg av antivirusprogrammer, spesielt i USA. Men også her til lands har panikken ført til økt omsetning.

26. mars startet Melissa sin vandring fra maskin til maskin. I løpet den påfølgende uken steg salget av virusprogrammer gjennomsnittlig med 67 prosent i USA, skriver CNET News.

Satset og vant
De store selskapene som Symantec, TrendMicro og Network Associates oppdaterte øyeblikkelig sine programvarer og satset hardt på markedsføring.

Det betalte seg. Salget av Symantecs Norton Antivirus økte med 78 prosent. Network Assoiciates VirusScan økte med 51 prosent, for bare å nevne to eksempler.

Økt salg også i Norge
Hos Norman Data Defense Systems opplevde bedriften nærmest tilløp til panikk på grunn av Melissa.

– Vi fikk 500 telefoner om dagen, sier direktør Jan Kristensen i Norman.

Økt salg ble det også. Omsetningsøkningen i mars lå på hele seksti prosent, og selv om ikke alt kan tilskrives Melissa, for mars var en meget god måned for Norman om vi skal tro Kristenen, så mener han at ca en tredjedel av den økte omsetningen skyldes Melissa-effekten.

”Positivt” med virus
– En positiv konsekvens av mediaomtalen som ble Melissa til del, er at folk nå er blitt gjort oppmerksom på hva slags følger det kan gi å være uten virusbeskyttelse, fortsetter Kristensen.

Han tror også at vi på lengere sikt vil se økt omsetning.

– Melissa-panikken vil få konsekvenser for omsetningen ut over første kvartal, sier han.

Nye produkter
En annen konsekvens som følge av Melissa er at man etter hvert vil lansere helt nye produkter, nemlig 24-timers beredskapsplaner for bekjempelse av denne typen kriser.

Norman Defens System er allerede ut med slike tilbud til store kunder.

For tidlig
Her til lands mener nordisk regionsjef Rolf Rennemo i TrendMicro at det er for tidlig å si noe om Melissa har ført til økt salg av antivirusprogram.

– Melissa har helt klart ført til økt fokusering og antallet forespørsler har økt dramatisk, sier han, men det er først når vi får se omsetningstallene for april og mai at vi kan konstatere om salget har fått et varig oppsving eller om interessen like før og etter påska bare var et blaff, sier Rennemo.

Gunstig virkning
Han innrømmer imidlertid at Melissa har hatt en gunstig virkning på TrendMicros potensielle kunder. Melissa har nærmest bevist TrendMicros påstand om at åtti prosent av alle datavirus kommer gjennom gatewayen fra infrastrukturen på nettet og inn i brukerens nettverk, for eksempel via e-post.

– Vi har hele tiden sagt at den beste virusbeskyttelsen får du ved å beskytte gatewayen din, portalen inn til nettverkene dine. Nå behøver jeg ikke argumentere for dette lenger, sier Rennemo.

Ingen bekreftende tall
Markedsansvarlig Lars Gaden i Swanholm Distribusjon i Oslo distribuerer Nortons Antivirus i Norge. Han forteller at Melissa-fenomenet avstedkom en rekke henvendelser og spørsmål, men han har ingen tall på om omsetningen har økt som følge av dette.

– Det er det for tidlig å si noe om. Vi selger bra hele tiden, og de fleste av våre kunder har en viss form for virusbeskyttelse allerede. Spørsmålene har i all hovedsak dreid seg om programmene de har er gode nok, sier Gaden.

Først med Melissa
Gaden forklarer den enorme økte omsetningen av Nortons Antivirus med at dette var det første tilgjengelige programmet som ble oppdatert til å beskytte Melissa.

– Dette kunne lastes ned fra allerede mandagen etter at Melissa hadde begynt sin infeksjonsrunde, sier han.