Hopp til navigasjon Hopp til innhold

SOL i seng med DoubleClick

OSLO: Tidligere salgssjef i SOL, Jan Grønbech (bildet), har grunn til å smile. Som adm. direktør i DoubleClick blir han den første som får selge annonser i SOL-nettverket.

Grønbech, Jan

Den norske DoubleClick avdelingen begynner for alvor å ryste landskapet. Takket være en avtale med SOL kan de nå selge enda flere annonser.

Tilbake i varmen
Etter at Jan Grønbech trakk seg som salgssjef i SOL sommeren 1997 var han en kort tur innom Thunderhouse før han ble håndplukket til jobben som administrerende for den norske avdelingen av DoubleClick.

Nå har han definitivt blitt en del av det gode lag etter å ha inngått en avtale med sin tidligere arbeidsgiver. I tillegg til å selge annonser på SOL, selger de også visninger på Dagbladet og AltaVista.

SOL viker ikke
– Veksten i trafikk har simpelthen vært langt større enn det vi klarer å selge. Men vi ønsker ikke å outsource for mye. Det dreier seg kun om uspesifikk visninger (run-off site), sier salgssjef Thomas Gudbjerg i SOL til ITavisen.

Gudbjerg understreker at SOL på ingen måte verken vil trappe ned salgsinnsatsen, eller at de er villige til å miste den nære kontakten med kundene og markedet.

Teknisk test
Samarbeidet vil stille krav til integrering av de tekniske plattformene. DoubleClick bruker sitt eget annonsestyringssystem – DART, mens SOL har en avtale med programvareselskapet NetGravity.

– Det hadde selvfølgelig vært lettere om vi begge hadde brukt NetGravity, men vi regner med at samkjøringen skal gå bra, sier Gudbjerg.

DoubleClick er verdens største annonsenettverk på Internett, med en markedsverdi på omtrent 50 milliarder norske kroner. Aksjekursen har nesten blitt tidoblet siden notering på Nasdaq-børsen i februar 1998.