Hopp til navigasjon Hopp til innhold

IT hjelper flyktningene

OSLO: Røde Kors etablerer i disse dager en Internett-tjeneste for å hjelpe flyktninger fra Kosovo å komme i kontakt med forsvunne familiemedlemmer eller venner. Mobil- og satellitt-telefoner er allerede i bruk.

Flyktninger i Kosovo

Mobil- og satellitt-telefoner er allerede i bruk til samme formål, forteller nestleder Olga Villarrubia i The Central Tracing and Protection Division of the ICRC i Geneve til ITavisen.

Første gang
Det er første gang at Den Internasjonale Komiteen for Røde Kors har kunnet ta i bruk slike høyteknologiske hjelpemidler for å hjelpe flyktninger komme i kontakt med familie eller venner og således redusere noe av presset de utsettes for.

– Angsten for hva som har skjedd med mennesker som betyr noe, melder seg straks man selv er kommet i relativ sikkerhet, sier Villarrubia.

Vant til telefon
Villarrubia sier også at tradisjonelle virkemidler som oppslagstavler og Røde Kors-post også tilbys, men mange av flyktningene som kommer til Albania og Makedonia er vant til å holde kontakten med familiemedlemmer via telefon.

Blant den store kontingenten av Kosovoalbanere som finnes i Europa er det mange som har tilgang til og aktivt bruker Internett.

Telefon gir øyeblikkelig lettelse
– Dermed blir det naturlig å ta i bruk denne teknologien i flyktningenes tjeneste. Får man kontakt med ettersøkte familiemedlemmer opplever flyktningene en øyeblikkelig lettelse og det er naturligvis til stor hjelp i deres belastede situasjon, sier Villarrubia..

Hun forteller også at Røde Kors allerede nå mottar tusenvis av henvendelser om Kosovo-flyktninger via Internett.

Mobil til disposisjon
I grenseområdet rundt byen Kukes i Albania hvor det ankommer tusenvis av flyktninger daglig finnes det for eksempel 45 mobil- og satellitt-telefoner som står til disposisjon for flyktningene, i tillegg til de som lånes ut av privatpersoner, journalister i området etc.

I tillegg jobber altså Det internasjonale Røde Kors med å etablere en elektronisk oppslagstavle og database på Internett hvor flyktningene kan registrere seg med navn og oppholdssted, samt en e-postadresse.

Mobile nettverk
Ved hjelp av bærbare datamaskiner og mobile telefoner skaper flyktningeleirenes ”Tracing Centres” (kontorer som hjelper flyktningene å spore opp slekt og venner) et datanettverk sammen med de nasjonale Røde Kors-organisasjonene i forskjellige land.

– Den enkelte flyktning kan dermed gå til nærmeste Tracing Centre og la seg registrere eller søke etter sine slektninger via ICRCs hjemmeside. Finner man den man leter etter er det en smal sak å opprette kontakt via Røde Kors e-postsystem, forteller Villarrubia.

– Enhver flyktning med tilgang til Internett, for eksempel fra et flyktningemottak i Norge vil selv kunne gå inn å registrere seg og håpe på at forsvunne familiemedlemmer finner ham eller henne i dette registeret, sier hun.

Viktig for selvrespekten
Villarrubia understreker at den enkelte flyktning selv avgjør om han eller hun vil la seg registrere i denne databasen.

– Disse menneskene er i en situasjon hvor de har mistet alt. Dermed blir det viktig for deres selvrespekt å opprettholde i det minste en opplevelse av selvbestemmelsesrett, sier hun.