Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Yahoo tar over Norge

OSLO: Yahoo er nå det nest største nettstedet både i USA og Norge. I USA har Yahoo så vidt passert Microsoft. I begge land er en Internett-tilbyder aller størst.

MyYahoo

I februar hadde Yahoo til sammen 31.075.000 besøkende i USA, sammenliknet med 30.866.000 hos Microsoft.

America Online beholdt førsteplassen med sine 38.100.000 besøkende. På de neste plassene kom Lycos, Go Network, GeoCities, Netscape, Excite, Time Warner Online, og Blue Mountain Arts (som leverer elektroniske postkort).

PC-meter i USA
Det er Media Metrix som har undersøkt nettrafikken, mens amerikanske Computerworld Online gjengir resultatene. Med lanseringen av Internet Explorer 5.0 i mars, vil Microsoft-trafikken øke kraftig.

– Media Metrix-målingene er basert på panelundersøkelser og PC-meter i om lag 10.000 PC-er, sier Ulf Andersen som er ansvarlig for nettundersøkelser hos Norsk Gallup i Oslo.

Yahoo nummer 2 i Norge
I fjerde kvartal 1998 hadde SOL gjennomsnittlig 437 000 lesere per uke, mens Yahoo hadde 351 000 og VG 349 000.

På de neste plassene fulgte Nettavisen, Dagbladet, Aftenposten, TV2, NRK, Din Side, Jobshop og ITavisen.

Telefonundersøkelse i Norge
– Norsk Gallups rangering av norske nettsteder er basert på telefoniske undersøkelser. Den norske Web-toppen viser antall ukentlige lesere i gjennomsnitt for kvartalet, og kan ikke direkte sammenliknes med den amerikanske, sier Ulf Andersen.

De siste resultatene gjelder fjerde kvartal 1998.

Er AltaVista størst?
Både i USA og Norge ligger altså en Internett-leverandør på topp, mens Yahoo (både Yahoo.no og Yahoo.com) bekler andreplassen. Den amerikanske statistikken inneholder flere søkemaskiner.

Siden desember har Gallup også målt nordmenns bruk av AltaVista. Denne søkemaskinen vil kanskje ligge aller øverst på statistikken, når webtoppen for første kvartal 1999 snart offentliggjøres.