Hopp til navigasjon Hopp til innhold

AOL skal kapre Europa

HANNOVER/CEBIT: AOL vil ha mer enn bare amerikanske surfere. Selskapet har planer om å skaffe seg 10 millioner europeiske abonnenter innen år 2002.

America Online (AOL)

Verdens største aksess- og innholdsleverandør på nettet vil ha en bit av det voksende europeiske markedet.

Amerikansk drøm
Selskapet, som utkonkurrerte selveste Microsoft på aksessmarkedet, har i dag over 17 millioner lojale amerikanske surfere. I tillegg til voksende annonseinntekter, tjener også selskapet godt på den månedlige abonnementsavgiften (150 kroner måneden).

Børsverdien på selskapet har i løpet av det siste året økt fra 200 milliarder kroner til nesten en billion. Dette tilsvarer nesten 75 prosent av verdien til datagiganten IBM.

Da selskapet kjøpte opp Netscape i fjor gjorde de seg uavhengig av Microsoft. Nå setter selskapet kursen for verdensmarkedet.

Ingen Euro-lek
Selv om Europa er et voksende nettmarked, har det kostet AOL mye å etablere seg her. I Tyskland har nemlig den tidligere monopolisten Deutche Telekom prøvd å sulte ut konkurrentene.

Deutche Telekom har senket prisene på lokale telleskritt, og nyter godt av en enorm vekst hos deres nettselskap, T-Online. Men da teleoperatøren skulle senke prisene enda mer sa Teletilsynet stopp.

«Disse prisene har dere ikke råd til å lansere, så dette er kryss-subsidiering», sa det tyske Post- og teletilsynet, Regulierungsbehörde für Telekommunikation und Post (RTP).

AOL har klaget til EUs konkurransetilsyn, i tillegg til hos tyske myndigheter, over det de mener er monopolistisk maktmisbruk.

Dårlig annonsemarked
I tillegg ligger det Europeiske annonsemarkedet årevis bak det amerikanske.

– I USA kommer mer enn 40 prosent av inntektene fra annonser. I Tyskland utgjør dette bare to prosent, sier informasjonssjef Britta Døring i AOL til ITavisen.

Til tross for lavt annonsevolum og monopoltriks fra europeiske teleselskaper forteller Døring at AOL har ambisjoner om å kapre 10 millioner europeere innen år 2002.

Suksess med chat
Men med et AOL-samfunn på snart 20 millioner over hele verden, regner Døring med at europeerne vil kaste seg på bølgen. Mye av AOLs suksess skyldes deres omfattende chat-tjeneste. AOL kjøpte nylig opp den populære chatklienten ICQ.

– Chat er en fantastisk måte å møte nye mennesker med felles interesser, og AOL får mye trafikk fra denne tjenesten, sier Døring til ITavisen.