Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Jobshop større i Europa

HANNOVER: Den norske gryende suksesshistorien Jobshop, spiser seg stor og fet i Europa. Etter bare et halvår i drift er den tyske avdelingen større enn den norske.

Jobshop - logo
Den norske nettrekrutteringstjenesten Jobshop har større ambisjoner langt utover fedrelandet. Selskapet, som ble etablert i august 1996, har allerede har etablert seg i Sverige og Danmark. Nå satser de tungt på å kapre Europa.

Tyskland tyngst
Selv om Tyskland ligger langt bak Skandinavia i bruk av Internett, representerer de med 80 millioner innbyggere et enormt markedspotensiale. Annonsemarkedet for stillinger på cirka syv milliarder kroner, noe som er omtrent 15 ganger større enn det norske stillingsmarkedet.

Administrerende direktør for den tyske avdelingen, Joachim Gebauer startet opp tjenesten i oktober 1998. De har siden vokst fra 8 til 20 ansatte. Jonshop i Tyskland tilbyr omtrent 1.500 stillingsannonser i sin database, som er omtrent det samme som de skandinaviske landene.

– Vi vokser kraftig, og i løpet av året vil vi bli den største av avdelingene i Europa. Vi nyter veldig godt av erfaringene i de andre landene. I et stadig mer globalisert arbeidsmarked, får vi betydelige synergigevinster via vårt nettverk, sier Gebauer.

Lav penetrasjon
Selv om det tyske stillingsmarkedet er større enn det skandinaviske, ligger tyskerne langt bak skandinavene i bruk av Internett. Kun åtte prosent bruker Internett regelmessig, i motsetning til hver tredje skandinav.

– Bruken av Internett er fortsatt relativt kostbart. Etterhvert som konkurransen skjerpes blant internettilbydere, vil vi bli like flittige surfere som nordmenn, sier Gebauer til ITavisen

Jobshop konsernet har over hundre ansatte, og omsatte i fjor for cirka 100 millioner kroner i fjor. I løpet av våren vil selskapet lansere tjenesten i England.