mobiltlf/anne

Annonse


Mobilbransjen er redd

mobiltlf/anne

Klager på teletjenester er vanlige hos Forbrukerrådet. Siden januar 1998 er det kommet inn over 180 skriftlige klager på teleprodukter. Svært mange av disse gjelder mobiltelefoner.

Blant annet har det vært mange som har klaget på at det var opptil tre års bindingstid ved enkelte kjøp av mobiltelefoner. Disse kontraktene ble kjent ugyldige av Markedsrådet.

Skal vare lenge
Reklamasjoner på mobiltelefoner kan seile opp på klagetoppen. Forbrukerrådet mener mobiltelefoner skal vare vesentlig lenger enn to år, og dermed har vanlige forbrukere rett til å reklamere på produktet i fem år. Prisen er et viktig moment for denne vurderingen.

Annonse


– Men selv om du bare har betalt en krone for telefonen, så er det ikke sagt at du ramler ned på en toårsfrist, sier juristen Pål Bjønnes i Forbrukerrådet.

Grunnen til dette er at mobiltelefoner som regel selges sammen med andre tjenester. Kjøpsloven gir rett til reklamasjon i fem år. En garanti fra produsenten kan bare gi ytterligere rettigheter. Loven setter minstekrav som ikke kan endres.

Hva er naturlig?
Men det er ikke fritt fram for å slenge mobilen veggimellom, og regne med at leverandøren eller forhandleren vil stille opp med en ny.

– Mange mobiler må sendes til reparasjon fordi det har blitt kondens etter at mobilen stadig dras ut fra en varm innerlomme og ut i kulda. Kan en slik feil bli krevd rettet av leverandøren?

Juristen svarer at han ikke er en teknisk ekspert, men at spørsmålet langt på vei besvares av hva det er naturlig for forbrukeren å tro at produktet kan klare.

– Telefoner skal tåle normal bruk og slitasje. Hvis en telefon er spesielt sårbar mot visse ytre påvirkninger i forhold til det som er vanlig, så må dette gjøres klart overfor kunder. Hvis ikke er det en feil i forhold til det som er forventet, sier Bjønnes, og tilføyer:

– Men hvis jeg mister telefonen i bakken eller vannet er det klart at en slik skade ikke skyldes en feil ved produktet.

Annonse