Annonse


Kjedelige Ericsson

Ericssons toppsjef, Sven-Christer Nilsson, bekjentgjorde på CeBIT i dag, torsdag, at han vil ta ledelsen i mobilkappløpet mot erkerivalene Nokia og Motorola.

Kjedelig design?
Nilsson lanserte tre nye tobånds mobiltelefoner på CeBIT: T18 (for erfarne brukere), A1018 (mest for startbrukere) og R380 (en smarttelefon). For kort tid siden lanserte Ericsson T28 (profftelefon) og R250 PRO (“håndverkertelefonen”).

Men ingen av disse utmerker seg spesielt innen design?

– Design kommer an på øyet som ser. Men forbrukerne vil oppleve en gjennomgående linje i utseendet på våre mobiltelefoner…

Annonse


…som er kjedelig!?

– …du kan mene hva du vil, men våre telefoner er blant de som selger mest, sa Nilsson på spørsmål fra ITavisen.

Spennende teknologi
Men selv om ikke Ericsson utmerker seg spesielt innen design, skal de ha pluss for deres teknologiske ambisjoner.

G380 er den første mobiltelefonen som har innebygd operativsystemet Epoc. Dette gjør at mobiltelefonen bli en liten elektronisk dagbok og datamaskin. Denne mobilen gir også tilgang til Internett, ved å være WAP-kompatibel (Wireless Application Protocol).

Til høsten vil Ericsson lansere produkter med Bluetooth – trådløs dataoverføring via mikrobølger, som er mer stabilt og anvendelig en dagens infrarøde standard, IrDA.

384 Kbps overføring
Ericsson offentliggjorde en ny avtale om å bygge ut høyhastighets data i mobilnett, GPRS (General Packet Radio Service), for One2One. Fra før av skal svenskene bygge ut GPRS for Deutsche Telecom og OmniPoint.

GPRS muliggjør dataoverføring på opptil hele 115 Kbps.

I tillegg har Ericsson lansert EDGE, som gjør at det “europeiske” mobilsystemet GSM kan smelte med det amerikanske systemet TDMA, og at de på likefot kan kommunisere data på opptil 384 Kbps!

IP står sentralt
Sist, men ikke minst, er internettprotkollen viktig for Ericsson strategi.

– Vi er allerede ledende på trådløs kommunikasjon, og har erfaring med å bygge pålitelige nettverk. Ericsson vil nå styrke det tredje elementet – IP-teknologi. Dette vil gjøre at vi kan spille en ledende rolle i kommunikasjonsindustrien. Ingen andre selskap er så godt posisjonert som vi, sier Sven-Christer Nilsson.

Annonse