Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettbutikker bryter loven

OSLO: Flere nettbutikker opplyser ikke om din rett til å returnere varen. I tillegg forsøker de å fraskrive seg ansvaret ved eventuelle uoverensstemmelser.

E-handel (tegning)

I forbindelse med forbrukerdagen uttrykker forbrukerombudet betydelig skepsis til den lovløshet som hersker i forbindelse med handel på nettet.

Personlig
Ofte ber kjøpere om ekstra personopplysninger ved e-handel. I slike tilfeller er selger pålagt å opplyse hvordan de registrerte opplysninger vil bli benyttet.

Dette er svært relevant for transaksjoner via Internett, der surferens ”elektroniske spor” kan utnyttes kommersielt.

Nye aktører
Forbrukerombudet har registrert at flere aktører tar i bruk markedsføringsteknikker og avtalevilkår som strider med markedsføringsloven.

Bruk av tilleggsytelser, som for eksempel å tilby en annen vare eller tjeneste på kjøpet er utbredt. Det er også omfattende bruk av ulovlige ansvarsfraskrivelser og manglende informasjon om forbrukerens rett til å kunne returnere varen etter angrefristloven eller reklamere på varen i henhold til kjøpsloven, ifølge rapporten.

Nordisk tilsyn
Forbrukerombudet vil prioritere tilsynet med markedsføring og forbrukeravtaler på nett.

Ombudet har utarbeidet felles nordiske holdninger for markedsføring og handel via nett i samarbeid med de andre nordiske forbrukerrådene.