Libris vil satse tungt på å selge bøker på Internett. I dag kontrollerer kjeden 30 prosent av det totale bokmarkedet, melder Dagens Næringsliv.
Ingen allianser
– Vi skal gjøre det skikkelig, ordentlig og stort. Vi har jobbet med dette lenge, sier kjededirektør i Libris, Morten Aas.
Han utelukker at det er aktuelt å inngå allianser med andre i bransjen slik konkurrenten Interbok nylig gjorde da den tok opp Schibsteds nettbokhandel Bokkilden som medlem.
Annonse
Kan bli dyrt
Oppbygging av nettbokhandel var en post på budsjettet første gang i 1998, og Libris har planer om å ha alt ferdig innen 2003. Hvor mye penger kjeden skal bruke på denne satsingen vil ikke Aas si noe om.
– Jeg kjenner bare til hvilke summer Schibsteds måtte legge ned, og man kommer fort opp i åtte til ti millioner kroner, sier Aas.
Medlemsbutikkene Bruns Libris i Trondheim er allerede etablert med nettbokhandel. Nexus-butikkene Norli i Oslo og Haugen Bok i Volda har også fullt utviklede nettbokhandler.
Annonse