Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Selgere binder mobilselskap

OSLO: Dersom du kjøper en mobiltelefon på gaten skal du høre nøye på fagre løfter. Du har krav på det selgeren har lovet, uansett om han har hatt lov til å komme med disse løftene eller ikke.

Mobiløre1
Nøkkelbegrepet for dette er uttrykket «i god tro». Dersom en selger presenterer seg som agent for et selskap er kjøperen i god tro på at vedkommende også kan gi bindende løfter.

Grenser for god tro
Men det er grenser for hvor langt en forbruker kan hevde å være i god tro.

– Dersom selgeren er full, og lover gratis tellerskritt i tre år, er nok denne grensen passert, sier kontorsjef Magne Berntsen i Forbrukerrådet i Nordland. Kontoret har fått inn en del klager på at selgere har lovet mer enn hva de har hatt lov til etter instruksen.

– Og dersom en selger har lovet ekstra gode vilkår, så kan Netcom ikke uten videre komme vekk fra avtalen ved å si at selgeren ikke hadde angang til å gi disse vilkårene, sier Berntsen.

NetCom vil ordne
– Vi er veldig opptatte av at folk ikke skal få et negativt inntrykk av Netcom. Dersom det oppstår saker der kundene er misfornøyde, vil vi gjøre vårt for å ordne opp i dette. Men det fratar ikke selgerne ansvaret for å gi korrekt informasjon, sier informasjonssjef Guri Wormdahl i Netcom.

Selskapet Salgsdivisjonen står for Netcoms direktesalg av mobiltelefoner. Adm. direktør Petter Paasche var ikke tilgjengelig for kommentarer mandag.

Stikkord: Mobil