Annonse


Gjør e-post til tale

Telenor Nextel har fra 1. mars oppgradert sin meldingssentral for sine Internett-brukere.

Trenger ikke PC
Nå kan du også få lest opp dine e-postmeldinger via telefon. Det koster deg riktignok tre kroner minuttet (andre priser fra mobil), men da har er du ikke lenger avhengig av noe datamaskin for å få hentet ut meldingene.

– Det har vært litt av en utfordring å konvertere språk, eller tale, til en så liten gruppe som vi nordmenn er, sier prosjektansvarlig Haakon Eggemoen i Telesafe.

Telenor Nextel vurderer også tjenesten for utlandet.

Annonse


Étt sted
Konseptet er å samle og gjøre alle typer meldinger tilgjengelig fra en meldingssentral – på fagspråket kalt Unified Messaging Senter (UMS). Produktnavnet er Telenor Nextel Kontor.

Telenor Nextel har samlet alle brukernes e-postmeldinger, telefakser og tekstmeldinger på én plass. Når du får en e-postmelding, kan du eksempelvis få et varsel om det på personsøkeren. Dernest kan du ringe opp meldingssentralen og få lest meldingen.

– E-post er kjernen i dette meldingssystemet, sier Eggemoen.

Forventninger
Målgruppen for dette produktet er enkeltbrukere, som har behov for å samle sine meldinger i jobbsammenheng. I tillegg må du ha et abonnement på Telenor Internett Total – til 225 kroner per måned (basis koster 98 kroner).

Informasjonsdirektør Arne Cartridge i Telenor Nextel forventer at slike tjenester vil øke belastningen på e-posttjenerne. Derfor har Nextel den siste tiden jobbet intenst med å oppgradere sine e-posttjenester fra POP til også å følge IMAP-standarden. I første omgang er det de tunge UMS-brukerne som vil bli ført over på disse nye e-posttjenerne.

Stor økning
I fjor i januar gikk det 9,1 millioner meldinger via Nextels nett. I år forventer selskapet at dette tallet øker til 12 millioner meldinger for samme måned.

Til sammenligning gikk det bare 2,8 millioner meldinger i januar i 1997.

Annonse