Hopp til navigasjon Hopp til innhold

E-shoppere betaler offline

OSLO: Selv om stadig flere betaler via nett, foretrekker fortsatt nettshoppere tradisjonelle betalingsmåter.

Nettbok

Mange strides om definisjonen på elektronisk handel. Gjelder betegnelsen kun for varer som er plukket ut, bestilt og betalt via nett, eller holder det at kjøpet er påvirket av surfing?

Definisjonsspørsmål
Internett er en fantastisk informasjonskilde. I ro og mak kan du som bruker samle uendelig med data om varer og tjenester. For hyllevare som CD-plate og videokassetter, er det få hindre til å gjennomføre hele prosessen via nettet.Ta for eksempel Norwest Mortgage rekordbestilling av over 4.500 Dell Latitude PC-er.

Det er vel allikevel ikke helt unaturlig å forhandle om leverings- og betalingsbetingelser, istedenfor å klikke løs på en mekanisk webside.

Betalingviljen øker
I følge en studie fra Cyber Dialogue har transaksjoner betalt over nettet økt med 54 prosent fra i fjor. Imidlertid tilsvarer dette bare 42 prosent av alle handler bestilt på nett, men betalt via et annet verktøy.

Hvis vi regner med alle kjøp som har blitt påvirket av nettet (annonser, informasjon, nyheter osv.) er det bare 15 prosent som bestilles og betales via nett.

Norske sinker
E-handel har vokst langt tregere i Norge, enn i andre land som for eksempel Finland og USA. Nordmenns skepsis mot å betale noe før de har varen er trolig mye av årsaken.

– Norske forbrukere er skeptisk til elektronisk betaling – punktum. Folk foretrekker å betale med bank eller postgiro, sier leder for Norsk Gallups internettavdeling Ulf Andersen til ITavisen.

Andersen tror at mye av grunnen til Boxmans suksess skyldes at de har valgt et enkelt faktureringssystem.