Når stadig nye aktører dukker opp og lokker med gratis innhold, er det vanskelig for de etablerte å ta betalt.
Sparsomme surfere
Hvorfor gidde å betale for en nyhetstjeneste, så lenge konkurrenten slipper deg inn gratis ?Både amerikanske og norske nettsteder har måttet kaste inne håndkle – informasjonen – uten å ta direkte betalt. Ærbødige New York Times forsøkte å ta betalt for sine kvalitets nyheter, men har siden nøyet seg med å kun kreve registrering av brukeren. Her i Norge prøvde både SOL og Nettavisen seg, men fikk fort konstatere at det ikke lønner seg.
Microsoft Slate følger nå i strømmen av innholdsleverandører som innser at reklamepotensialet er større enn å ta direkte betalt fra surferen. Etter å ha tilbudt tjenesten gratis stengte de porten i 11 måneder. Nå har Microsoft innsett at de taper betydelige annonseinntekter ved å stenge brukerne ute.
Publisher i Slate Scott More uttaler at veksten i Internett-annonsering, samt skuffende vekst i abonnementsmassen var årsaken til retretten.
Annonse
Unntaket – Wall Street Journal
Det finnes unntak i den annonse-finansierte urskogen av tjenester. Verdens største næringslivsavis – Wall-Street journal – er en av de få som har lykkes med å ta betalt på nett.I løpet av noen år, har tjenesten klart å verve nesten 300,000 abonnenter.
Wall-Street Journal feiret abonnent nummer 250,000 med å legge på prisen med 70 kroner.
Annonse