Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tinius tviler på Internett

TELEGRAM: Schibsteds mektige styreformann, Tinius Nagell-Erichsen, mener han får for lite igjen for satsingen på Internett. Men det er ikke bare pengetapene som får «Kong Schibsted» til å tvile på de nye mediene.

Mediemannen Tinius Nagell-Erichsens forteller om sin skepsis til Internett i et intervju i Aftenposten i anledning hans 65-årsdag.

– Koster mye
På spørsmål om Schibsteds store Internett-satsing svarer Tinius Nagell-Erichsen følgende:

– Det koster forferdelig mange penger, uten at man får noe igjen. De som overlever vil få betydelige inntekter en eller annen gang, men full utnyttelse krever et annet samfunn enn vårt, sier Schibsteds styreformann til Aftenposten.

Ikke bare penger
Men det er ikke bare penger som får fram skepsisen til nye medier hos Tinius Nagell-Erichsen.

– I amerikanske storbyer bestiller eller kjøper man noe hele tiden. Den utviklingen tiltaler meg lite. Ingen steder har jeg sett at elektroniske medier gir menneskene en mer solid base i tilværelsen. Å bruke hode, ikke bare trykknapper, må være en ubetinget fordel, sier 65-åringen.

Surfer aldri
– Du surfer sjelden på nettet?, spør Aftenpostens journalist.

– Aldri. Diktafon er jeg flink med; jeg har ikke behov for skjermer i mitt daglige virke, men jeg skal lære det nu. Jeg vil finne ut hvorfor multimedia er så dyrt, sier Nagell-Erichsen, og fortsetter:

– BBC har lagt sin nyhetstjeneste ut på Internett. Hvis BBC tror på dette, da begynner det å bli noe mer.

Nett-satsing
Schibsted-konsernet gikk nylig ut av internettavisen digi.no. Satsingen på norges største portal og nettsted, Scandinavia Online, har fått merke Schibsteds sparekniv.

Nylig fikk Aftenpostens nettsted (eid av Schibsted) gulltaggens pris for beste brukergrensesnitt.

Totalt er Schibsted-konsernet involvert i om lag 110 selskaper i fire land.