Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia ga etter for klager

OSLO: Nokia har utvidet garantitiden på sine batterier til mobiltelefoner fra tre til tolv måneder, etter at fem Telenor-leverandører truet med reaksjoner.

Nokia 1611 batteri

Nokia har i lengre tid pådratt seg mange sinte kunder, etter at selskapet ikke har villet utbedre reklamasjoner på batterifeil.

Telefon – ikke batteri
I henhold til Kjøpsloven utbedrer Nokia feil på selve telefonen i 12 måneder. Derimot ville Nokia bare rette opp feil på batteriet i 3 måneder.

Nokias argeste konkurrent, Ericsson, har lenge operert med 12 måneders garanti også for batteriet.

Krevde svar
Etter utallige klager fra kunder, så leverandørene seg lei av Nokias garantipolitikk. I et felles brev fra NORDIALOG, Mobildata, COMMIT, Telering, og Mobilpartner krevde kjedene umiddelbare tiltak fra den finske mobilgiganten.

I brevet understreket kjedene at de vurderte tiltak mot Nokia som sentral produsent/leverandør, hvis ikke Nokia gir «konkrete og godt begrunnede svar» på følgende spørsmål:

«Når vil garantitiden øke fra 3 til 12 måneder? Hvilke tiltak vil Nokia iverksette for å sikre større produktstabilitet på batterisiden, og eventuelt når vil disse bli iverksatt?»

Ga etter raskt
– Vi tok en beslutning om å utvide garantitiden fra 3 til 12 måneder. Fra 1 februar vil alle Nokia telefoner selges med 12 måneder garanti for både telefon og batteri, sier Tone Notto i Nokia Mobile Phones.

Hun vil ikke bekrefte om det var presset fra kjedene som gjorde at Nokia forbedret sin garanti.

Stikkord: Mobil