Da kvartalsresultatet ble fremlagt tirsdag, sa Toppsjef John Chambers at Cisco vil møte flere utfordringer enn det strengt tatt liker i det amerikanske bedriftsmarkedet. Prispresset forsetter nemlig i den stadig hardere kampen om å selge svitsjer til lokalnett.
På den annen side mente han at bunnen var nådd for krisen i Asia, noe som er et godt tegn siden denne krisen for et år siden resulterte i kraftige fall i aksjekursen for amerikanske nettverksselskaper.
Strøm av nye produkter
Dessuten er Cisco-ledelsen godt fornøyd med takten i produktlanseringer: Selskapet har aldri lansert og levert så mange nye produkter i løpet av et kvartal. Chambers ramset opp 13 viktige produktlanseringer i løpet av kvartalet.
– Spillet nå er de raske mot de langsomme, sa han.
Annonse
Fortsetter oppkjøp
Selskapet fortsatte også sin oppkjøpsstrategi. I løpet av kvartalet betalte Cisco til sammen 4, 03 milliarder kroner for å kjøpe PipeLinks, Summa Four, Clarity Wireless og Selsius Systems.
Det siste selskapet får nå ansvaret med å bytte ut Ciscos interne hussentraler med Internett-telefoni.
Gode tall
Cisco hadde en omsetning på 21.23 milliarder kroner i kvartalet, noe som ga et overskudd på 4.55 milliarder, opp fra henholdsvis 15.15 milliarder og 3.43 milliarder kroner i samme kvartal i fjor.
Overskuddet per aksje var på 2,71 kroner, opp fra 2,17 kroner i fjor.
Annonse