Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DN uten nettsuksess

OSLO: Dagens Næringsliv kastet seg ut i cyberspace august i fjor. Så langt har deres trofaste lesere på papir snudd ryggen til tjenesten på nett.

– Vi har lagt oss på samme prinsipp som Wall Street Journal. Våre papirabonnenter får nettjenesten med solid rabatt, sier markedsdirektør for Dagens Næringsliv Gislaug Rydland.

Liten drahjelp

Før lansering sendte redaktør Kåre Valebrokk et personlig tilbud til alle papairabonenter om gratis prøveperiode og ansatte en ekstra stab på 5-6 journalister dedikert for nettutgaven. Ingen av delene har gitt nevneverdige resultater.- Selv om det kommer nye brukere, har vi et betydelig frafall. Vi har ligget ganske konstant på 1700 online-kunder, sier Rydland.

Til tross for at Dagens Næringsliv har suksess med opplaget som er økt til 70.000, og en solid abonnementsmasse på over 50.000, klarer de ikke å lokke leserne på nett. Leserne er i hvert fall ikke villige til å betale kroner 500 i tillegg til 2.640 kroner for papirabonnementet.

Ikke annonser
Rydland synes det er et paradoks at folk vil bare betale for nyheter så lenge de er trykket og ikke på nett. Hun er ikke imponert over markedet for nettannonsering.

– Vi har ikke hatt noe særlig med annonseinntekter, og har først nylig ansatt en dedikert selger for Internett.

Men bremser du ikke annonseinntektene kraftig ved å velge en lukket betalingstjeneste?

– Jo, det er klart at vi kunne tjent mer på annonsesalg ved å slippe all inn, men det blir alltid en avveing, sier Rydland.

Rydland opplyser at Dagens Næringsliv vil revurdere prosjektet mot sommeren, og se om det er liv laga for betalingsmodellen i Norge.