Formo, Bjørn2

Annonse


Telia koker bort i kålen

Formo, Bjørn2I følge en pressemelding har selskapet økt sin omsetning i Norge fra 395,6 millioner kroner i 1997 til 659,8 millioner kroner i 1998, en vekst på 67 prosent.

Økte underskuddet
Resultat før skatt ble minus 107,8 millioner kroner i fjor, mot 51,8 millioner kroner året før. Det er riktignok mindre enn forventet, siden Telia i fjor sommer meldte at de kom til å tape om lag 100 millioner kroner bare på telefoni.

Selv om Telia er i en etableringsfase i Norge, er nok ikke de svenske eierne fornøyde med at underskuddet økte med hele 108 prosent!

Posisjonering
Men det er grunn til å tro at Telia Norge bedriver posisjonering når de ønsker å fokusere på omsetningsveksten i media.

Det kan være to hovedårsaker til dette: Den ene er at de ansatte vil vise sin egen dyktighet, og derved egen eksistensberettigelse i Norge i et fusjonert nordisk selskap. Den andre årsaken er behovet for å vise verdien av Telia Norges aktiviteter slik at man kan oppnå best mulig priser på deler av selskapet hvis man blir tvunget av EU til å selge ut.

Telia Norge hadde ved årsskiftet 147.000 kunder på telefonitrafikk, 49.500 kunder på Internett og 250 kunder på datakommunikasjon. Salget av telefonisystemer til bedriftsmarkedet er også betydelig, i følge Telias pressemelding.

Annonse