Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nervøst på Internett

OSLO: Meglermiljøene på Wall Street er nervøse før markedet åpner mandag ettermiddag norsk tid. Hovedårsaken er frykten for at de siste måneders Internett-boble skal sprekke.

De mest kjente Internett-aksjene, som Yahoo og Amazon.com, klatret litt tilbake på fredag. Men hvis man ser på hele forrige uke, så gikk Internett-aksjene rett nedover.

Amazon.com sluttet for eksempel på halvparten av sitt toppnivå fra tidligere i år – og dette gjør at mange investorer begynner å lure på hva som skjer: Er dette starten på en generell børsnedgang, eller er det bare Internett-aksjene som beveger seg mot et ”riktigere” nivå?

Enorm vekst
I løpet av 1998 steg verdien av Amazon.coms aksjer med nesten 1.000 prosent – og selskapet regnes som en av de viktigste Internett-aksjene på New York-børsen i dag. Derfor er Amazon.com blitt et av de mest markante eksemplene på måten Internett-boblen er blåst opp på de siste 12 månedene.

Dette er spesielt merkverdig siden Amazon.com jo egentlig ikke steller med teknologi; det er jo bare snakk om en butikk som selger bøker og andre varer med dårlige marginer over Internet. Men på Wall Street ser det ut til at man er inne i en tid hvor ethvert firma med .com i navnet vil bli en suksess på børsen. Kanskje burde noen la seg advare.

Nye selskaper
Det hittil siste eksempelet er Marketwatch.com. som leverer finansnyheter over Internett og som for en uke siden selv ble en finansnyhet da 2.75 millioner aksjer i selskapet ble solgt for 124,41 kroner pr. stk. I løpet av første dag steg kursen til 713,55 kroner – en økning på 474 prosent.

Dette skjedde samme uke som Internett-portalen theglobe.com steg med i overkant av 600 prosent i løpet av introduksjonsdagen.

Og eBay.com, som driver auksjonshus på nettet, nådde på kort tid en markedsverdi på 65,86 milliarder kroner – omlag 6 ganger høyere enn gamle, ærverdige Sotheby’s.

Internett-markedet
Hvorfor dette skjer? Mange analytikere sier at det skyldes den endringen som har skjedd i selve markedet de siste par årene, etterhvert som Internett-meglere som Charles Schwab har hatt en sterk vekst.

Når man kjøper og selger aksjer over nettet, mister man den markedskunnskapen som aksjemeglerne har (eller kanskje ikke har allikevel?) Resultatet blir ofte at man satser på selskaper man kjenner – og hva er vel mer naturlig enn at Internett-brukerne kjenner igjen navn på Internett-selskaper etterhvert som de børsnoteres.

Det man imidlertid ikke vet, er hvordan Internett-spekulantene reagerer når verdien forsvinner på selskapene de kjenner fra nettet.