Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sparer penger med Java

TELEGRAM: Selektiv AS sparer 30 prosent på Java-stasjoner. Til sammen 40 ansatte arbeider nå på terminaler som er fullt og helt sentralstyrte.

Investeringen i Java-stasjoner har vært så vellykket at Selektiv AS har effektuert driften innen telefonsalg med 20-25 prosent, melder Finansavisen.

Den Orkla-eide bedriften regner med å gjøre store besparelser etter at de i november i fjor utstyrte sine ansatte innen telefonsalg og telemarkedsføring med Java-stasjoner.

Problemer i oppstarten
– Selv om vi hadde en del oppstartsproblemer, med samkjøring av maskinvare og programvare, har det blitt en ny verden etter at vi startet opp dette systemet, sier avdelingsleder for telemarketing, Svein Atle Groos i Selektiv AS.

Kostnadene forbundet med drifting har gått betydelig ned og Selektiv regner med å spare i overkant av et årsverk på dette.

Effektive ordrer
En mer effektiv ordrebehandling gjør at selskapet regner med en besparelse på ca. 30 prosent knyttet til telefonsalg.

Javastation er Suns utgave av nettverksmaskinen, en datamaskin strippet for lagringsenheter, hvor alle prosesser skjer sentralt mot en server. Teknologien har blitt kalt tynne klienter.