Annonse


Tabbe ble dyr arbeidsplass

Før anbudet i 1988 hadde bedriften cirka 20 ansatte. Etter utbygging av bomringen i Oslo og Trondheim har bedriften nå 87 ansatte.

Kostnadssmellen på 200 millioner tilsvarer en pris på tre millioner kroner per arbeidsplass. Den kostbare distriktsinvesteringen kan vise seg å bli et kortvarig eventyr.

Ny anbudsrunde
Frekvenstabben har resultert i en ny anbudsrunde. I dag har fem leverandører prekvalifisert seg til den nye jobben.

I tillegg til Micro Design, er Alcatel, Ascom, Siemens og CSroute med i anbudsfinalen. Denne gangen spørs det om norske politikere kan tillate seg de samme krumspring, og således opprettholde de subsidierte arbeidsplassene.

Micro Design, som i sin 15 år gamle historie bare har vunnet ett stort utenlandsk anbud i Belgia og to små i Helsingør og Østerrike, er helt avhengig av å vinne det nye anbudet.

– Det er et hypotetisk spørsmål, men det ville selvfølgelig være veldig synd hvis en nasjonal bedrift i verdensklasse ikke får jobben, sier Administrerende direktør Kai Bogen i Micro Design.

Brikker i søpla
Alle de 500.000 plastbrikkene som sitter i bilenes frontrute må byttes ut og kastes.

Bare dette koster opp mot 100 millioner. I tillegg må radiosendere og antenner ved hver eneste bomstasjon erstattes.

Når veimyndighetene først er i gang, tar de like gjerne og bytter ut dataterminaler, telleutstyr og databaser.

Annonse