Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Amazon – en kjempesuksess

OSLO: Julesalget til verdens største bokhandel slo alle rekorder. Nå står kjøperne i kø på ny – men denne gangen vil de ha aksjer.

Amazon
(Ill.: Amazon.com)

Historien om Jeff Bezos som startet opp bokhandelen i Seattle er blitt et Internett-eventyr uten sidestykke. Selskapet oppretter nye avdelinger i Europa og fester ett enda hardere grep om den eksplosive veksten innen e-handel.

Julemani
Fjorårets julehandel over nett forstummet de fleste skeptikernes kritiske røster. En million nye kunder og 7.5 millioner solgte enheter i fjerde kvartal, oversteg tallene Amazon kunne vise til fra hele 1997. Omsetningen for fjerde kvartal anslås til halvannen milliard kroner, melder nyhetstjenesten CNET.

De fleste analytikere regner også med at de fortsatt vil vokse, i takt med at bruken av Internett øker. I motsetning til nordmenn, ser ikke amerikanere ut til å være like bekymret for sikkerheten ved kredittkorttransaksjoner.

Børsrakett
Etter at aksjen 10 doblet seg i løpet av fjoråret har aksjen blitt en ”Wall Street darling.” Og etter at selskapet annonserte det eksplosive julesalget satte kursen igjen nye høyder.

Investorene lot seg ikke skremme av at selskapet samtidig varslet om fortsatt blodige resultater. Analytikerne regner faktisk med at tapet per aksje øker fra 50 øre til 3 kroner og 50 øre sammenlignet med fjerde kvartal i fjor.

Utrolig verdi
Selv om mange ristet på hodet over den enorme kursveksten i julestria har aksjen økt med omtrent 30 prosent i løpet av årets tre første børsdager. Markedsverdien er nå på utrolige 160 milliarder norske kroner. Til sammenligning er verdien på Norges største børsnoterte selskap – Norsk Hydro – 62 milliarder.

Ikke dårlig for en bokhandler som for fire år siden startet opp med to tomme hender. Etter hvert har Amazon utvidet produktspekteret sitt til å inkludere salg av musikk og filmer – produkter som gir mindre marginer, men et bredere publikum.

Konkurrent uten suksess
CDnow, en amerikansk nettbutikk som også spesialiserer seg på salg av hjemmeunderholdning, har ikke opplevd like stor suksess. Selskapet begynte med salg av CD-er, men har ikke opplevd samme vekst, til tross for sterkt subsidierte priser. CDnow konsoliderte i fjor ved å fusjonere med N2K – et annet nettsted for musikksalg.

Investorene er så langt ikke særlig begeistret – aksjen har tapt seg i verdi etter introduksjon på Nasdaq-børsen i fjor vår.