Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Du skal se EL & IT forbundet

OSLO: Sammenslåingen av Norsk Elektriker- og Kraftstasjonsforbund og Tele- og Dataforbundet er effektiv fra om med første januar. Det 42.000 manns sterke EL & IT forbundet markerer starten med en gigantisk reklamekampanje.

EL & IT Forbundet

EL & IT forbundet, som er LOs 5. største, markerer sin fødsel med en reklamekampanje bestående av helsides annonser i Dagsavisen og Dagbladet, og reklamespotter i P4 og TV2. Folk skal nemlig gjøres oppmerksom på sammenslåingen av de to forbundene.

Medlemsverving kommer
Informasjonskonsulent i det nye forbundet, Anita Ruud Nygaard, bedyrer at El & IT forbundet ikke kan oppgi hva akkurat denne reklamekampanjen koster. Den inngår nemlig som en del av en større pakke som også inkluderer utvikling av logo og videre satsing på medlemsverving. Dette siste punktet skal settes i gang i løpet av våren.

Billig er det sannsynligvis ikke, men målet er klart: Alle i Norges land skal ha sett minst en av annonsene eller hørt/sett en av spottene på radio og TV slik at de vet om det nye forbundets eksistens. Kampanjen fortsetter et stykke ut i uke 2, forteller Ruud Nygaard.

IT-sektoren lite organisert
Den naturlige oppfølgingen av denne kampanjen er en kampanje for medlemsverving som vil bli satt i gang i løpet av våren.

Det er ikke minst innenfor IT-sektoren at Ruud Nygaard regner med det er mange nye medlemmer å hente, så dårlig som fagorganiseringen er i denne sektoren.

Kostet for mye
Ruud Nygaard forteller til ITavisen at fagbladene innenfor tele- og IT-markedet har vært vurdert for mulige annonser. At de ikke kom med i denne omgang var rett og slett et kostnadsspørsmål.

– Men vi vil vurdere fagbladene på nytt når vi setter i gang med medlemsverving. Da ligger de jo midt i vår målgruppe, sier hun.

Får pepper
Kampanjen for EL & IT forbundet er laget av Pepper Reklamebyrå AS og det er også de som skal måle effekten.