Annonse


Digilog-boblen sprekker

Digilog betaler deg for å klikke på deres annonser. 50 øre for første visning, pluss 50 øre til hvis du velger å klikke deg videre til annonsørens hjemmeside. Samler du inn nok poeng kan de konverteres i premier.

Bra konsept, men…
Konseptet har fått skryt av bransjefolk, men Digilog får det ikke til fungerer helt i praksis.

I motsetning til tradisjonell Internett-annonsering der kun cirka èn prosent klikker seg inn til annonsøren, kan Digilog lokke med en “no cure – no pay”, der normalt tre av fire annonser leder brukeren til hjemmesiden.

Startet for tidlig
– Kommersialiseringen av Internett er ennå i en tidlig fase, med lavere vekstrate enn hva som var forventet tidlig i 1997, kan vi lese av Digilogs årsregnskap.

Det må betegnes som en svært diplomatisk omtale av situasjonen. Annonsemarkedet for 1997 ble av analytikere i bransjen anslått til cirka 30 millioner, mindre enn Digilog alene skulle innbringe. Hva ble så Digilogs markedsandel? Ikke mer enn en tidels prosent og vips ble 42 millioner til 33 tusen.

Opp som en løve
Digilog ble stiftet i 1995 av Martin Eikeland. Han er utdannet sivilingeniør fra NTH i 1983 og var tidligere IT-sjef i Telenor Bedrift. Løfter om annonseomsetning på 42 millioner det første året lokket storinvestorene til å skrape sammen 30 millioner til ”Internett-revolusjonen”.

Annonse


Aksjonærlisten inneholder ingen ringere enn Ingebrigt Steen Jensen, Tore Sviland og Jan Henrik Jebsen. I tillegg kjøpte Norges største nettsted Scandinavia Online (SOL), en opsjon i selskapet.

Selv om Eikelands engasjement skaffet kapital og kontakter, er det flere grunner til å stille spørsmålstegn ved hans kommersielle teft.

Ned som en skinnfell
Startskuddet gikk i mai 1997. Helsides annonser i dagspressen (les: Schibsted) og tung annonsering på Internett sluset surfere inn på Digilogs hjemmeside. Pizza fra Peppes og flybiletter fra SAS lokket haugevis av brukere til å laste ned tjenesten.

Men etter at kunde nummer 3000 var notert, raste maskinparken til Digilog sammen. Kapasiteten til serveren ble overbelastet og nye brukere fikk pent registrere seg på venteliste!

Dårlig planlegging
Digilog hevdet da at man ikke hadde forutsett at de første brukerne lastet ned all tilgjengelig reklame. Det virker noe merkelig at et selskap som skal generere over 40 millioner i annonseinntekter, ikke klarer å betjene noen skarve tusen lesere.

Etter flere uker med oppgradering, kunne Digilog slippe inn nye kunder. Dessverre lå ikke det største problemet hos kundene, men i mangel på annonsører.

I juli måned måtte Digilog faktisk ta sommerferie, takket være annonsetørke. Istedenfor reklame, fikk brukerne opp lenker til interessante nettsteder – ikke akkurat hva de hadde lastet ned programmet for.

Forlater skuta
Lenge før årsregnskapet skulle gjøres opp, ble det klart at Digilog ikke ville innfri de fagre emisjonsløftene. Flere av de ansatte valgte å forlate selskapet før det var for sent.

Salgsdirektør Jan Perry Voldseth, som tidligere gjorde suksess som salgssjef i TV3, gjorde et elegant hopp over til SOL og overtok senere stillingen som annonsedirektør. Senere sluttet markedsdirektør Bente Solbakken, som fant seg jobb i Thunderhouse.

Flere selgere har også takket for seg, så staben på 10 personer ble fort halvert. Det er kanskje fornuftig å stramme inn utgiftene, men uten nevneverdige annonsesalg blir investorene fort lei av å spytte inn mer penger.

Annonse