Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Upålitelig Telenor-tjeneste

OSLO: Stol ikke på Telenors talepostkasse og SMS-system for tiden. Det kan nemlig ta flere dager før du får en SMS-beskjed om at noen har lagt igjen en talemelding til deg. Tjenesten er upålitelig.

Tollerud
ITavisen har fått flere tips om at systemet er ustabilt, og har også opplevd det selv. Først da vi skulle skrive ut en faks som ankom onsdag, kom beskjeden om at det lå tre talepostmeldinger og ventet. Den eldste var 5 dager gammel, den «yngste» bare to.

Problem uten klager?
ITavisen har dessuten vært i kontakt med andre som har hatt samme problem. Men Telenor har ikke fått unormalt mange klager på at systemet er i ulage.

– Nei, vi har ikke fått meldinger om noe spesielt, sier informasjonssjef Ole Tom Nomeland i Telenor Mobil.

For å sjekke sender han oss en vanlig SMS-melding. Den kommer glatt gjennom systemet. Vi sender ham en, og får samme resultat.

Innrømmer problemer
– Jeg har sjekket med andre her, og ingen har hørt om noe galt, sier Nomeland. Men etter å ha sjekket saken en gang til, opplyser han at Telenor har hatt noen problemer med en tekstmeldingsnode.

Men noe galt må det være et sted. SMS-systemet ser altså ut til å funke greit når det brukes alene, og der har vi heller ikke hørt om problemer. Men når talepostkassen og SMS-systemet skal jobbe sammen blir det problemer. Og det er slett ikke bra, dersom man baserer seg på at systemet fungerer. For eksempel når man høflig skrur av mobiltelefonen under møter.

ITavisen testet
For å teste slo vi av en av mobiltelefonene i redaksjonen. Vi ringte den opp fire ganger, og la igjen beskjeder. To av disse kom gjennom systemet. Nitten timer etter at vi sendte meldingene svever de to andre ute i systemet ett sted. Vi snakker om 50 prosent «svinn».

Og for å være helt sikre, gjorde vi det samme en gang til. Nå med en annen mobiltelefon. Vi ringer opp telefonen fire ganger og la igjen beskjeder. Etter en stund kom beskjeden om at eieren måtte ringe talepostkassen sin. Han ringte opp, men fikk bare en av de fire meldingene.

Meldingen som ble mottatt var den tredje av de fire som ble sendt. De tre andre er ennå ikke mottatt – og fortsatt har det gått 19 timer.

Derfor anbefaler vi ingen å basere seg på SMS og talepostkasse i disse dager – selv om Telenor ennå ikke har funnet noe galt i systemet.

Stikkord: Mobil