Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Stillingskrig på nett

OSLO: Aftenposten har lenge skodd seg på stillingsmarkedet. Nå trapper flere aktører opp for å knekke avisens monopol – via Internett.

Stillingsmarkedet i Norge utgjør cirka 10 prosent av annonsemarkedet, som er anslått til 12 milliarder. Av dette soper Aftenposten inn cirka halvparten.

Bedre på nett
Kilder i bransjen og hos rekrutteringsbyråer forteller Telecom Revy at kandidatene som søker jobb via Internett ofte er bedre kvalifisert enn de som bruker avisannonsering.

I tillegg slipper arbeidsgiveren papirsøl og mye dødtid. Stadig flere bedrifter åpner for elektroniske søknader. Enkelte foretak går så langt at de ikke engang tar imot papirsøknader.

Ikke papirsøknader
Adm. direktør Knut Ivar Skeid i Nettavisen ber søkere om å holde seg til elektroniske søknader.

– Vi annonserer ikke etter egne folk på papir. Vår erfaring er at de beste kandidatene kommer fra nettet.

Først og størst
Jobshop ble etablert i august 1996 og har allerede kapret en solid markedsandel. Et tusentalls ledige stillinger legges ut for søk etter ulike kategorier. Du kan også abonnere på jobbmail, noe 50.000 personer allerede gjør i følge konserndirektør Erik Bakkejord (27).

Ved å registrere din utdanning og interesseområde, får du daglig tilsendt tilbud over nye stillinger. På denne måte slipper du å bruke tid og penger på å surfe gjennom sidene hver morgen.

CV shop er Jobshops tilbud til de som foretrekker å bli oppsøkt av arbeidsgivere, istedenfor å aktivt søke stillinger. Du registrerer din CV og er tilgjengelig for bedrifter i hele norden.

Gått utover Norge
Etterhvert som bruken har tatt av, har Jobshop utvidet til Sverige, Danmark og Tyskland. Over halvparten av staben på snart 100 personer har sete i Norge. Bakkejord mener Jobshop er størst i Europa og på god vei til å knekke avisenes monopol på stillingsannonser.

– Internett er raskere, enklere og billigere. Innen år 2002 vil en tredjedel av all stillingsannonsering foregå på Internett.

Omsetningen for 1997 var cirka 12 millioner, med en knapp million i underskudd. Etter det Telecom Revy erfarer vil omsetningen øke til minst 30 millioner i år, men med et økt underskudd.

Svensk tvillingbror
Jobline er Sveriges største stillingstjeneste på Internett. Selskapet ble stiftet i november 1996.

Av totalt 80 ansatte jobber ni i Oslo. Selv om Sverige er hovedbasen, satser Jobline nå friskt i Norge og har inngått allianse med Dagbladet, Dagens Næringsliv og Telecom Revy/ITavisen.

Ligger bak Sverige
De har allerede fått inn over 5.000 kandidater i den norske versjonen, men ligger fortsatt langt bak sin svenske tjeneste som har over 40.000 registrerte CVer.

Vil ikke kopiere
Daglig leder for den norske avdelingen, Katharina Borgenstierna er opptatt av å utnytte nettets muligheter til mer enn å kopiere en papirannonse på nett.

– Vi skal være en interaktiv plass og ta i bruk alle fordelene som nettet har kontra de tradisjonelle kanalene.

I 1997 var omsetningen på knapt fire millioner, men i år passerer de 30 millioner, hvis vi skal tro deres daglige leder i Norge.

Her er listen over de norske stillingsaktørene på nett:

Plassering Aktør Månedlige visninger
1 Arbeidsmarkedsetaten 2.247.923
2 ICES Jobshop Skandinavia 1.327.179
3 Finn 600.000
4 Jobbnett 500.000
5 Jobline 150.000
6 Jobbguiden 60.000
7 Nettjobb Ønsker ikke å oppgi tall

(Husk at dette er tall fra Norge. Tar man med hele norden blir rangeringen annerledes.)