Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Yngre kjøper mest på nett

TELEGRAM: Det er de mellom 20 og 30 år som handler mest musikk på Internett, viser en undersøkelse 4 fakta har gjennomført.

Nesten halvparten av kundene til den internettbaserte platebutikken Boxman er mellom 20 og 29 år. Det viser en undersøkelse 4 fakta har gjennomført for Boxman.

Aktive tenåringer
Tallene fra undersøkelsen er basert på Boxmans salg siden åpningen i august i år. Den viser også at en stor andel av folk mellom 15 og 19 år er aktive når det gjelder å handle på Internett.

65 prosent av alle som definerer seg som musikkinteresserte er også aktive på Internett.

To av tre har tilgang
I følge 4 fakta har to av tre nordmenn i alderen 15 til 29 år tilgang til Internett – enten hjemme, på arbeidet eller på skolen.

– Dette viser at unge mennesker er mest fortrolig med Internett, sier Marianne Løvdal, direktør i Boxman, i en pressemelding fra selskapet.

Tre over 75 år
For en nordmann i alderen 15 til 29 er det vanlig å kjøpe 17 plater i året. For dem i alderen 30 til 39 er det vanlig å kjøpe 12 plater, mens tallet er åtte for 40 til 59-åringer.

Boxman har funnet tre kvinner over 75 år i sitt kundearkiv.