Annonse


Hvem kjøpte Rimi-mobilene?

Tirsdag kunne NetCom melde at så godt som alle mobiltelefonene var utsolgte fra Rimi. NetCom selv vil ikke gå ut med antall mobiltelefoner som ble solgt av Rimi-butikkene.

Men en kilde i Rimi hevder ovenfor ITavisen at det var så mange som 25.000 eksemplarer. Et annet tall som har versert, er 20.000. Etter det ITavisen erfarer kan det egentlige antallet ligge nærmere 10.000.

Men selv det er et stort antall mobiltelefoner å selge på én dag.

Rykter
Derfor verserte allerede mandag kveld ryktene om at det var andre mobiltelefonforhandlere som hadde kjøpt opp de aller fleste av Rimi-telefonene. Kilder i telebransjen bekrefter disse ryktene ovenfor ITavisen, men redaksjonen har ikke kunnet bringe på det rene at dette faktisk har vært tilfelle. Informasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom bekrefter imidlertid at de kjenner til ryktet.

Angivelig skulle motivasjonen for dette oppkjøpet har vært todelt: Dels tømme konkurrerende utsalgssteder i starten av julesalget. Dels skaffe seg egne billige telefoner med kontantkort, som ville ha gitt provisjoner ved videresalg.

Lite lønnsomt?
Mobilforhandlere som selger NetCom-abonnement og kontantkort får en provisjon på 450 kroner per salg. En Rimi-pakke (mobiltelefon pluss kontantkort) kostet 199 kroner. Her kan kreative sjeler ha sett en mulighet til fortjeneste.

Informasjonssjef Guri Wormdahl og markedsdirektør Mikal Rohde i NetCom tror ikke det ligger særlige økonomiske incentiver i å kjøpe Rimi-telefonene, for så å selge dem videre med nye NetCom-kontantkort eller abonnementer.

Lett å oppdage
De mobiltelefonene som selges gjennom Rimi har innebygd en såkalt operatørsperre. Denne sperren forhindrer ikke bare kjøperne i å bruke et Telenor-abonnement. NetCom vil også kunne spore ringeaktiviteten til kjøperne av disse telefonene.

Wormdahl sier til ITavisen at NetCom med letthet vil kunne oppdage “misbruk”. Hun presiserer imidlertid at NetCom ikke har noen som helst mistanker mot egne forhandlere.

Annonse