Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gratis med bismak?

OSLO: Gratistelefonen tilbyr deg å ringe gratis i Norge. Men nå får du bare bruke tjenesten i ti minutter per dag. Det har fått mange til å reagere.

Telefonsalg

  • ”Nå gir vi deg mulighet til å ringe gratis i Norge. Mellom korte reklameinnslag gir vi deg god tid til å prate med den du ringer.”
  • ”I utgangspunktet kan du ringe så lenge du vil. Det er mulig at Gratistelefonen i en startfase må innføre begrensninger på samtaletid, men da er det jo bare å ringe opp igjen.” Sitatene er hentet fra Gratistelefonens webside.

    Feil informasjon
    Sannheten er imidlertid en helt annen. For nå får du bare bruke tjenesten i ti minutter hver dag. Da er kvoten din brukt opp. Feil informasjon, med andre ord.

    – Vi har kartlagt ringemønsteret til abonnentene våre, og det viste seg at ytterst få ringte i mer enn ti minutter. Vi vil at så mange som mulig skal kunne bruke tjenesten, fremfor å ha noen få som ringer mye og beslaglegger kapasitet, sier Tore Bergersen til ITavisen.

    Bergersen er markedssjef i Gratistelefonen, og har forståelse for at enkelte kunder reagerer.

    Klasseskille
    – Jeg ser argumentene til de som er negative, sier han.

    – Men vi skal lage et nytt system der alle i husstanden kan registrere seg. Er det for eksempel fire stykker i samme hus, kan de altså registrere seg alle sammen. Dermed får husstanden 40 minutter taletid, sier Bergersen.

    – Og en enslig student på hybel får sine ti minutter?

    – Det stemmer, sier Bergersen.

    – Det er ikke slik at det er for mange kunder og for få annonsører da?

    – Det er klart at vi gjerne skulle hatt flere annonsører, men vi jobber fortsatt med å bygge opp troverdigheten til et nytt medium, sier markedssjefen.

    Flere abonnenter
    Gratistelefonen hevder å ha 60.000 abonnenter. Og man regner med at tallet vil øke neste år.

    Men da ville det jo kanskje vært positivt om man fikk snakke i mer enn ti minutter.

  • Stikkord: Mobil