Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Billig datakom fra Nextel

OSLO: Trenger bedriften din å ha avdelingskontorer eller hjemmekontorer tilknyttet bedriftens nettverk, har Telenor Nextel en tilsynelatende elegant løsning. Ved bruk av Internett tilbyr adm. dir. Morten Lundal og produktsjef Thorbjørn Sundbøe (bildet) en sikker og tilsynelatende rimelig kommunikasjon.

Torsdag 19. november lanserte Telenor Nextel sitt VPN-nett. VPN står for «Virtuelt privat nett». I korte trekk er dette et nettverk som legger all vanskelig nettverkselektronikk og drift av disse hos Nextels teknikere. Ideen er at bedrifter skal kunne kjøpe seg sikre ekstranett og intranett, uten at de trenger annet enn internett-tilknytning.

Mindre IT-kompetanse
At boksene befinner seg hos Nextel betyr at bedrifter som knytter seg til denne tjenesten slipper å sitte og gjete modempooler for å gi reisende medarbeidere, hjemmekontorer, avdelingskontorer, partnere eller kunder sikker tilgang til sitt nettverk.

Nextel tar seg av driften av nettet og sørger for at det opprettes sikre tunneler mellom brukerne og bedriftens nettverk, enten brukeren i dette tilfellet er en PC-bruker eller et nettverk på et lokalkontor.

Rimelig?
Prisen vil selvsagt avhenge av hva kunden er ute etter, men ett priseksempel fikk vi fra produktsjef Thorbjørn Sundbøe.

– Dersom man har 10 hjemmekontorer som skal knytte seg opp mot bedriftens nettverk, vil dette koste 173 kroner per måned per tilknytning og 4000 kroner per måned for brannmur etc som beskytter hovedkontoret, sier Sundbøe.

Han legger til at dette forutsetter at bedriften har en etablert tilknytning til Internett fra før, eksempelvis en 128 kbit linje. På PCene benyttes en proprietær klient fra Checkpoint, SecuRemote for å etablere den krypterte sikre tunnelen. Seinere vil denne bli erstattet av standarden IPsec.

Ingen bokser
Det er verd å legge merke til at all elektronikken og logikken i dette nettet er plassert i Nextels lokaler. Ingen bokser trengs i utgangspunktet hos kundene.

– Vi har hatt god respons når vi har luftet dette tilbudet i markedet, forteller adm. dir. Morten Lundal i Telenor Nextel, og fortsetter:

– Det er kompetanse- og kostnadskrevende å drifte egne aksessløsninger. Denne delen av IT-driften i bedriftene kan de nå overlate til oss, og få 24 timers service innbakt i prisen.

Han vil ikke si hvor mye Nextel regner med å tjene på VPN-tjenesten i 1999, men regner med at dette blir et volumprodukt om tre års tid. – Disse tjenestene vil på sikt være en av de viktigste pillarene for Nextel, mener direktøren.

Lavere driftskostnader
Hittil har Nextel fått tre kunder på VPN-tjenesten, før tilbudet er markedsført. Sundbøe framhever at en av fordelene er at bedrifter som har modempooler nødvendigvis får høye telekostnader om avdelingskontorer eller reisende er utenfor lokaltakstområdet. Hos Nextel får de lokaltakst uansett hvor i landet de befinner seg.

– I tillegg er det mye å spare på å slippe å ha kompetanse på aksessteknologi. Det er et område vi vet er komplisert for bedrifter som har helt andre ting som kjernevirksomhet