Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettannonsering øker

OSLO: Internett-annonseringen i Sverige økte med hele 286 prosent i tredje kvartal i år i Sverige sammenlignet med samme periode i fjor.

Det er totalt snakk om hele 49 millioner svenske kroner (ca. 45 millioner NOK) i løpet av tredje kvartal, opplyser Institutet för reklam og mediestatistik (IRM) i Stockholm til ITavisen.

Man forventer at omsetningen for annonser på Internett kommer opp i 165 millioner svenske (ca. 153 millioner NOK). Det vil gi ca 153 millioner norske kroner. IRM understreker imidlertid at dette er et beløp som godt kan overskrides.

Norge henger etter
Tendensen i Norge er ikke like klar. Også her til lands vokser markedet, men ikke like raskt. Omsetningen i hele fjor var på 40 millioner kroner i Norge, sier Jarle O. Thalberg , senioranalytiker i Carat Media og Research.

I år forventes omsetningen å ligge på 75 millioner norske kroner, altså under halvparten av hva det svenske markedet drar inn.

Reduserte prognoser
– Vi ser en klar vekst i annonsemarkedet for Internett i Norge, sier Thalberg, men innrømmer samtidig at markedsanalytikere flest hadde regnet med en langt sterkere oppgang.

Blant annet Carat har redusert sine prognoser for Internett-annonsering kraftig siden i vår.