Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Hjemmenett på bortebane

OSLO: Hjemmenett skulle bli Orklas svar på Schibsteds SOL. Men verken brukere eller annonsører flokker seg om tjenesten.

Hjemmenett-logo
Selv om SOL har hatt sine problemer både økonomisk og organisasjonsmessig har de i det minste skaffet seg mange brukere. Hjemmenett har så langt ikke klart noen av delene.

Fornying venter
I sommer lovet de en ny og bedre utgave av tjenesten. Etter fem måneder med plunder og venting, er den nye versjonen ennå ikke klar.

I likhet med SOL skulle Hjemmenett også bli en portal tjeneste. En portal (Gateway) har til hensikt å bli surferens utgangspunkt på nettet. Her finner du kino, tv og restaurantguide, væroversikt, børskurser og helseråd. Har du lyst å bli kjent med noen? «Chat-rom» finnes for folk med enhver interesse.

Kort sagt: All mulig og umulig informasjon samlet på en plass. Med en stadig voksende Internett befolkning er dette blitt big-business. Verdens største portal Yahoo!, har i dag en børsverdi på cirka 100 milliarder kroner.

Høye forventninger
Forventningene var derfor store hos Orka og Egmont som skulle kapre 35000 registrere surfere før nyttår.

Selv de ansatte i SOL fulgte spent med på skjermene den 25. september i fjor. En lang blå side, med noen fattige artikler fra Dagbladet og haugevis av lenker som ikke fungerte skapte liten entusiasme. Sidene var tunge å laste ned, slik at hjemmebrukerne som tjenesten retter seg mot, ikke gadd å vente.

Etter nyttår hadde de ennå ikke passert 10.000 registrerte brukere.

Ikke levd opp til
– Vi har ikke levd opp til forventningene, verken våre egne eller noen andre, sier redaktør Nina Furu.

Hjemmenett har trukket seg ut av Gallups leserundersøkelser, slik at bare Hjemmenett selv vet hvor få brukere som logger seg inn på tjenesten.

Lederbytte
Etter elendige bruker tall og sviktende omsetning, forsvant Toralf Ekelund etter mindre enn ett år i sjefsstolen. Runar Lie, som har bakgrunn som markedssjef i Computer 2000 tiltrådte som daglig leder 1. august.

Han ønsker ikke å snakke så mye om hva som gikk galt eller hvor mange år det tar før tjenesten går i balanse, men understreker at de nå er på rett vei. Lie er ikke enig i vår påstand at Hjemmenett strategi er «too little too late.»

– Vi har et svært nøkternt forhold til vekst på Internettmarkedet. Jeg tror ikke markedet skal gå fra oss, sier han.

Blanke ark
Etter den alvorlige brukersvikten, bestemte ledelsen seg for en kraftig ansiktsløftning. For å vinne brukere måtte de tilby noe bedre.

– Vi trengte prosessen og gå i oss selv. Så kan vi begynne med nye fargestifter, sier Furu.

Mogul Media ble satt i sving. Nå skal du få lyd med bilde, fancy knapper og flyvende reklame. Designerne skulle bare bruke en måned. Imidlertid gikk heller ikke dette som planlagt. I forrige uke la de ut en prøveversjon, men denne er til bare tilgjengelig for Explorer 4.0.