Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Yahoo! slår Microsoft

OSLO: I 1994 startet Stanford-studentene Jerry Yang og David Filo med å katalogisere hjemmesider på Internett. I forrige uke passerte børsverdien på selskapet deres – Yahoo! – 100 milliarder kroner.

Portalmarkedet på Internett fortsetter å vokse med rekordfart. I Cyberspace informasjonsjungel trenger vi nemlig slike portaler (Gateway) som kan guide oss fram.

Lek blir alvor
De to gründerne fikk sving på butikken da Michael Moritz i Sequoia Capital kjøpte 25 prosent av aksjene for en million dollar. Med dagens kurs tilsvarer dette en at verdien er doblet 400 ganger. Februar 1996 ble aksjen notert på Nasdaq børsen i USA.

Selv om brukerne stormet til tjenesten løftet ikke aksjekursen seg før i år. Men nå har den til gjengjeld skutt gjennom taket. I februar kunne du kjøpt aksjer for $25 stykket, nå må du ut med $160! Slike børsrekorder får selv Microsoft til å blekne.

Global og lokal
Yahoo skjønte tidlig at lokal tilpasning er nødvendig for å vinne surferne. Yahoo har i dag derfor 14 nasjonale varianter, inkludert Norge, Sverige og Danmark.

I Sverige har Yahoo hatt kjempesuksess med sin lokale variant og er blant Sveriges mest besøkte tjenester.

Trakk seg i Norge
I vår åpnet de også en salgsavdeling i Norge, men har senere valgt å trekke inn årene. Direktør for Yahoo Scandinavia Jeffrey Westman bekrefter at SOLs dominans var en av årsakene.

– Det norske markedet er begrenset. Vi kan ikke skape den avkastningen våre investorer krever, sier han.