Hopp til navigasjon Hopp til innhold

«Mobiloperatør» uten nett

OSLO: Det er mer enn én måte å kunne tilby mobilabonnementer på, uten å ha eget nett. Mens Sense Communication satser på å få tilgang til de eksisterende operatørenes nett, har TeleGate og NetSource inngått avtaler med NetCom om videresalg av abonnementer.

De to telemeglerselskapene har inngått avtaler med NetCom som gjør at de kan gi tilbud om mobiltelefoni til sine kunder, sammen med de øvrige tilbudene de formidler. Avtalene er nokså ulike. Men ingen av de to kan defineres som ordentlige mobiloperatører.

To varianter
NetSource pakker abonnementene og selger dem i eget navn og sørger for at kundene får alle telekostnader på en og samme spesifiserte faktura. TeleGate forhandler pris for kundene, som får regningen fra NetCom. All service for begge kommer fra NetCom, og det er NetCom som dukker opp på skjermen på telefonen når den slås på.

Informasjonsdirektør Elisabeth Hegg Gjølme i Telenor Mobil sier at selskapet ikke har har vært aktive for å inngå noen videresalgsavtaler, men at de er forberedt på at slike forespørsler vil komme.

Diskuterte med Sense
– Vi har tidligere hatt lange diskusjoner med Sense om videresalg av NetCom-abonnementer også. Dette er en type samarbeid vi gjerne ville være med på, men det var ikke Sense interessert i. Vi kom aldri så langt at vi diskuterte pris med Sense, forteller Arild Nilsen som er markedsdirektør bedrift i NetCom.

Noe billigere
Tidligere har vi omtalt NetSource’ avtale om videresalg av NetCom-abonnementer. Selskapet la ikke skjul på at videresalget er viktig for å ha et komplett teletilbud til bedriftskundene, men at det ikke isolert sett er så veldig mye å tjene på videresalget.

TeleGates adm. direktør Albert Aasbø jr. forteller at kundene via dem oppnår bedre priser enn de kunne gjort ved å forhandle selv, ganske enkelt på grunn av at TeleGate forhandler med flere kunder i ryggen.

Flere vil
– Vi er inne i forhandlinger med flere andre selskaper om videresalg av NetCom-abonnementer, sier Arild Nilsen. Han vil ikke si navnene på selskapene de forhandler med, men forteller at det er selskaper som ønsker å kunne tilby mobiltjenester på det norske markedet.

NetCom har også samarbeid med Telia.

– Telia har lenge tilbudt NetCom-abonnementer til bedriftskundene sine. Dette gjør de for å ha et totaltilbud å komme med. I prisforhandlinger med disse kundene deltar NetCom selv. Et annet eksempel er Merkantildata som tilbød NetCom-abonnementer til forvaltningsnettet for å kunne ha et totaltilbud å komme med, sier Nilsen.

Stikkord: Mobil