Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Design viktig for mobilen

OSLO: Mitsubishi har så vidt vært til stede på det norske mobiltelefonmarkedet fram til nå. Men neste år kaster japanerne seg inn i kampen med fire nye modeller. Design blir like viktig for Mitsubishi, som for Nokia, avslører markedsansvarlig Mr. Kodera (bildet).

Arnt Sommerlund
Mitsubishi er en av verdens største selskap, og driver med alt fra bil, olje, bank til elektronikk. Og når rustes fabrikken i Frankrike opp for å produsere fire millioner mobiltelefoner per år – en dobling av dagens kapasitet.

Nye, men hemmelige
På en raskt besøk i Norge fredag kunne Mr. Kodera, markedsansvarlig for Mitsubishi i Europa, avsløre at fire nye modeller kommer i 1999. Alle blir tobånds telefoner (dual band).

Men enn så lenge er utseendet for disse mobiltelefonene hemmelige. Mr. Kodera lettet imidlertid litt på sløret for ITavisen, med å vise gipsmodeller av utkastene til de nye telefonene. Men bilder fikk vi ikke ta…

Design blir viktig
Etter det ITavisen kunne observere tar Mitsubishi et krafttak når det gjelder design. På samme måte som Nokia har vært i front med lekre detaljer, kommer det japanske selskapet å overraske på designsiden.

– Det nordiske markedet er mer modent enn ellers i Europa. dere har hatt mobiltelefon lengre, og er mer opptatt av funksjonalitet og design enn andre europeere. Derfor lanserer vil nå fire nye modelle hvor vi har lagt stor vekt på design. Nytt er at vi nå også har telefoner for toppsjikt-kundene, sier Mr. Kodera.

Dråpeform
Mitsubishis topprodukt har arbeidstittelen «Signature». Den dråpeformede telefonen er ikke stort større enn Nokia 8810. den veier vare 85 gram. Litium-ion-batteriet skal levere 1,5 timer taletid, men lyttetiden (stand by) havner på 80 timer. Modellen lanseres etter planen i september ’99.

Ergonomiske telefoner
De tre andre telefonene er om mulig ergonomiske i designet. De er smale på midten, slik at de ligger godt i hånden. foreløpig er pris ukjent for alle de fire nye modellene.

«Social» er i øvre produktsjikt, og veier 100 gram. taletiden havner på 1,5 timer og lyttetiden på 80 timer. Lansering skal ventelig skje i september ’99.

«Mobilia» er en modell i midtskjiktet og veier 155 gram. Taletiden er tre timer, mens lyttetiden blir på hele 150 timer. Lansering er lagt til 2. kvartal ’99.

«Mondial» er budsjett-modellen. Vekten vil bli 155 gram. batteritidene er som for Mobilia. Også denne lanseres i 2. kvartal ’99.

Stikkord: Mobil