Kristin Mack Løvdal

Annonse


Lang ventetid hos Janco

Kristin Mack Løvdal

Janco-kunder som kan tenke seg Internett over kabelnettet, og som er bosatt i Østfold, må i dobbelt forstand belage seg på lang ventetid. Først for å komme i prat med kundeservice, og når det endelig skjer får man beskjed om at man for eksempel i Moss neppe får Internett via kabelnettet før i år 2000.

Lange perspektiver
Adm. direktør Lars Helgerud Andersen i Janco Multicom er den første til å beklage at kunder av og til må vente i 15-20 minutter før de kommer i kontakt med kundekonsulenter i selskapet.

Direktøren forteller videre at selskapet, slik ITavisen har omtalt tidligere, jobber i et treårsperspektiv for å oppgradere kabelnettet. Etter hvert som nettet oppgraderes, vil region for region få interaktiv TV og lynrask nettilgang via kabelnettet.

Annonse


Ikke før 2000
– Vi starter i Oslo, der mange kunder lenge har hatt Internett via kabelnettet. Derfra beveger vi oss utover, sier Andersen, som ut fra tidligere anslag vil bruke over en milliard på å oppgradere systemene.

Østfold vil ikke få noe tilbud om Internett via kabel før tidligst om et års tid fra Janco. Det hjelper heller ikke å henvende seg til konkurrenten Telenor Avidi. Der antydes det at Janco skal få konkurranse på Internett i Østfold om et års tid.

Store svingninger
– Vi har som mål å besvare alle samtaler innen 30 sekunder. Gjennomsnittet er ikke langt fra dette, men til tider har vi lange køer. Gjennomsnittstiden hjelper selvsagt ikke dem som har ventet lenge, og overfor dem beklager jeg ventetida, sier Andersen og legger til at en automatisk meny skal hjelpe til med å fordele de innkommende samtalene bedre om kort tid.

– Vi har mellom 30 og 40 årsverk som jobber med å holde kundeservice åpent fra 0800 til 2200. Dessverre svinger belastningen voldsomt, slik at det ikke er mulig å bemanne for å ta alle toppene, sier han.

Annonse