Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Drosjene revolusjoneres

OSLO: Hovedstadens drosjer skal ”avmonopoliseres”. Oslo Taxi ruster seg til kamp med et nytt, avansert kommunikasjonssystem som sitt fremste våpen. Etter 1. november vil drosjen komme øyeblikkelig – hvis det finnes en ledig bil.

Trond Heggelund

Driftssjef Jan Bekkevold i Oslo Taxi er slett ikke fornøyd med tingenes tilstand, men nå skal det bli bedre. 1. november debuterer en rekke nye tjenester i drosjenes nye Alcatel 4400 hussentral.

Taxi på sekundet…
Nå skal alle telefonnummer bli automatisk sjekket for å finne ut hvor kundene befinner seg. Deretter kobles man videre til GPS-systemet som vet hvor bilene befinner seg. Hvis det oppdager en ledig drosje i nærheten av kunden, blir man øyeblikkelig satt over til sentralbordet og ekspedert.

Anrop fra mobilsamtaler koples direkte til sentralbordet: – Når det blir mulig, håper vi at systemet også kan spore mobilsamtaler via basestasjonene, sier Bekkevold.

…eller prøv senere!
Hvis det er tomt for drosjer i kundens nabolag, er det ikke mye hjelp å få. Kundene slipper allikevel opptattsignal og får øyeblikkelig svar, men systemet svarer bare: – Det er ingen ledige drosjer. Ring senere!

– Vi mener at dette er en bedre og mer ærlig løsning, sier Bekkevold.

Norges største
Fra 1995 til 1997 er antallet bestillinger hos sentralbordet hos Oslo Taxi doblet – og er nå på 3 millioner i året. I november økes kapasiteten til nesten 5 millioner, og antallet inngående linjer blir utvidet til 400.

Automatiske meldinger skal avlaste sentralborddamene som er lei av å få kjeft. – Nå skal boookingssystemet styre telefonsentralen, og ikke omvendt, sier Jan Bekkevold.

IQ-avdelingen
Kommunikasjonsløsningen er utviklet av det danske firmaet BNR 2-talsystemer i Århus. BNR-sjefen Alan Rævsbek har jobbet for Oslo Taxi siden 1985. Da var han ansvarlig for Philips-systemet som drosjesentralen den gang brukte.

Da Philips kastet inn årene i 1988, etablerte Alan firmaet BNR 2-talsystemer. De siste årene har BNRs fire medarbeidere kun jobbet for drosjesentralen. Hos Oslo Taxi kalles de IQ-avdelingen!

Noen blir skuffet
Alan Rævsbek både gleder og gruer seg til 1. november: – Mye må tunes før det virker som skal, sier han.

– Vi jobber med å bli bedre år for år, men samtidig øker trafikken og kravene fra kundene. Med flere millioner kunder i året, vil det alltid være noen som er misfornøyd, sier Rævsbek.

Stikkord: Mobil