Annonse


Støtte i kampen mot Microsoft

Det var i et vitneavhør i saken mot Microsoft onsdag at David Colburn, senior vice president i America Online (AOL), fortalte hvordan muligheten for enkel tilgang til Windows gjorde at de satset på Microsofts Internet Explorer.

Ikke populær
– De to alternativene lå tett opptil hverandre når man snakker om teknologi. Det avgjørende var derfor distribusjonen til Windows, sa Colburn.

Avgjørelsen var viktig fordi den innebar at Microsoft fikk tilgang til omlag 13 millioner AOL-kunder på et tidspunkt da Netscape Navigator var langt mer populær enn Internet Explorer.

Annonse


Måtte gi opp
Dette skjedde like etter at Microsoft hadde lansert sin egen tjeneste, Microsoft Network (MSN), som etterhvert måtte gi opp kampen mot Internett. Men det visste man ikke den gang.

– For første gang møtte vi en konkurrent, MSN, som ville være på plass på skjermen uten at det kostet brukeren noe, sa Colburn, som fortalte at dette ga Microsoft «enorm makt».

Verdenskrig
Dette skjedde omtrent samtidig med en episode som Netscape-sjef James Barksdale omtalte i sitt eget vitnemål, der han fortalte om hvordan han i oktober 1995 sammenlignet Netscape og AOL med de alliertes kamp i 2. verdenskrig.

– Vi kan vinne hvis vi kjemper sammen, skrev Barksdale i en e-post til styreformann Steve Case i AOL. – Min fiendes fiende er min venn.

Rasende
Både Netscape og Microsoft arbeidet aktivt med å få leveransen til AOL.

I utgangspunktet var ledelsen i AOL rasende på Microsoft, som lanserte konkurrenten MSN samtidig med at selskapet ville ha kontrakten om å levere nettleser til AOLs kunder.

Fikk den gratis
I en telefonsamtale med Bill Gates i januar 1996 kunne Case fortelle at AOL regnet med at en avtale med Netscape ville bli undertegnet innen utgangen av måneden.

Gates skrev da en e-post til andre Microsoft-sjefer der han sa at ” Case sa at vi teknisk sett er bak Netscape, men at vi likevel er i stand til å gjøre en meget god jobb….. Jeg sa at (Microsofts nettleser) vil bli gratis for ham.”

Annonse