Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Merkantildata skal kjøpe

OSLO: Merkantildata og konsernsjef Tom Adolfsen (bildet) økte omsetningen med 18 prosent i 3. kvartal. Og nå skal konsernsjefen på handletur – han vil ha flere små tele- og IT-bedrifter inn i selskapet før julegrana tennes.

Adolfsen, Tom
Merkantildata innfrir forventningen med et resultat før skatt på 92,8 millioner kroner i 3. kvartal. Intet mindre enn en økning på 124,1 prosent fra samme periode i fjor. Og da er det handletid igjen med en likviditetsreserve på 436,9 millioner kroner og en egenkapitalandel på 42,1 prosent.

Kong Cash
For Tom Adolfsen hevdet på torsdagens resultatpresentasjon at selskapet nå er klar for å kjøpe for å vokse seg større.

– Flere småselskaper er i ferd å tørke ut for cash. Vi har cash, og vi har is i magen til å vente på at disse selskapene selger seg til rett pris, sier Adolfsen.

Men foreløpig sier han lite om hvem som er oppkjøpskandidatene.

Satser telekom
En av Merkantildatas satsingsområder er telekom.

– Vi skal bli en av de ledende aktører, vi skal bruke vår komptanse inn mot telekom-markedet. Vi kommer til å satse sterkt på dette området i 1999, hvor vi skal vokse gjennom organiske vekst og oppkjøp, sier Adolfsen.

Topp tall
I løpet av årets ni første måneder økte omsetningen med 29,5 prosent – til 5,5 milliarder kroner. I samme periode økte resultatet med 118,7 prosent (!) – til 267,9 millioner kroner. Resultatet per aksje steg med 90,9 prosent , sammenliknet med samme periode i fjor.

Når året oppsummeres om tre måneder regner Tom Adolfsnen med at omsetningen ligger opp mot 8,5 milliarder kroner

Dårligst jobb?
– Den eneste dårlige jobben vi gjorde var å utstede for mange aksjer i forbindelse med fusjonen med DanaData AS. Men vi er generelt fornøyde med 3. kvartal, sier Adolfsen.