Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bokbyer i cyberspace

Oslo: Bokbyene er bokelskernes paradis. EUs satsing på teknologioverføring til virksomheter i distriktene har gitt bokbyene midler til å satse på Internett og «intranett» i sin markedsføring av seg selv og bøkene.

Fem europeiske bokbyer har gått sammen om å utvikle et bokbynettverk. Hensikten er skape et nettverk som er nyttig for bokbyene så vel som bokelskerne.

«Intranett» innad
På den ene siden skal det etableres et «intranett», eller et såkalt ekstranett, mellom bokbyene slik at man sørger for en effektiv kanal for utveksling av informasjon, opplysninger om tilbud et sted som kan være interessant i en annen by etc, opplyser Hanne Haugen som er leder for Den norske Bokbyen Fjærland i Sogn og Fjordane.

Fjærland er en av de fem byene som er med på prosjektet.

Internett utadInternett skal fungere som et opplysningstilbud til publikum. Her skal man informere om bokbyprosjektet, legge ut lister over verdifulle bøker til salg, sørge for å legge ut opplysninger om alle bokbyene som er tilsluttet prosjektet etc.

Haugen sier til IT-avisen at bokbyene helst ser at folk kjøper bøker ved besøk og at man derfor ikke vil legge ut alt for omfattende lister på Internett. – Det er grenser for hva det vil være lønnsomt å legge ut, sier hun.

Internettprosjektet skal være på lufta i juli neste år.

For 30 år siden
Bokbyene ble startet for tredve år siden. Første bokby var Hay-on-Wye i Wales, senere har det kommet 13 til i Europa. Hensikten er å skape virksomhet i og holde liv i utkantbygdene. Det produseres nemlig så mye bøker i verden at mange av dem forsvinner fra markedet nesten før publikum blir oppmerksom på dem.

– Dette kan vi utnytte ved å selge bøkene, sier Haugen.

I Fjærland bor det 250 mennesker. For tiden har de et lager på 100.000 bøker. Hay-on-Wye har 1000 innbyggere, men 1 million besøkende bokelskere hvert år. Internett og bokbyideen kan dermed bidra til å holde liv i utkantstrøkene.