Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettfiasko for Rema

TELEGRAM: Matvarehandel er ikke noe for Internett, telefon og faks. Det har Rema 1000 fått erfare. Nå legger kjeden ned den hjemmebaserte handelen.

Et par titalls millioner har Rema-arving Ole Robert Reitan (27) svidd av på å skape et marked for matvarehandel via Internett, telefon og faks. Men nå er det slutt, melder Dagens Næringsliv.

Bommet stygt
– Vi bommet stygt på markedet, selv om vi gjorde hjemmeleksa vår grundig. Vi har lavere salg enn forventet, og hver eneste kunde koster oss penger, sier Reitan.

10.000 kunder er kommet til, men selv om Rema 1000 doblet omsetningen på konseptet, ville de fortsatt å tape penger.

Ingen kultur
– Vi skjønte for sent at det ikke er nok kultur for å handle dagligvarer via nett, telefaks eller telefon. Det er ikke det samme som netthandel med Cd-er og bøker. Man vil se mat. Det er i hvert fall vår erfaring, sier Reitan.

100 ansatte står dermed i fare for å stå uten jobb når selskapet er avviklet.