Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nettet tar over for butikkene

TELEGRAM: Via Internett kan produsenten nå forbrukeren direkte, uten å måtte gå veien om de store salgskjedene. Internett egner seg derfor ypperlig til direkte salg og bygging av merkevarer, sier siviløkonom Jon Morten Melhus.

Melhus sa dette på høstmøtet til Dagligvare Leverandørenes Forening torsdag, melder Aftenposten. Melhus viste til at handlen over nettet er i sterk vekst og han berømmet matvarekjeden Rema for å utnytte mulighetene.

Produsentenes sjanse
Melhus understreket at mulighetene er store også for produsentene. De får direkte kontakt med forbrukerne og kan kjøre med lavere priser enn butikkene og dermed gi dagligvareforretningene konkurranse.

I USA, som er et foregangsland også på dette området, øker omsetningen av varer som leveres direkte hjem til kunden.

En tredjedel av den kjøpesterke gruppen mellom 20 og 40 år i Norge er innom Internett hver eneste dag, sa Melhus som eksempel på hvilke muligheter netthandel innebærer allerede i dag. Dette tallet vil bare øke i fremtiden.

Over all forventning
– Møller er et selskap det er verdt å nevne, sa Melhus. – I små annonser fortalte firmaet om sin nettadresse. Bedriften forventet besøk av 500 surfere, men hele 40.000 personer var innom, slo Melhus fast.

Slikt bygger merkevarer, og legger forutsetninger for senere handel, sa Melhus.