Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fremtiden på nett

OSLO: Det er ikke lenge siden nettet ble forbundet med tunge forskningsmiljøer, kjedelige sider og lav hastighet. Men det siste året har vi sett en rivende utvikling på hastighet og på koblingen mellom TV og Internett. Men hvor er vi på vei?

Det har gått en sjokkbølge gjennom redaksjonen i Telecom Revy den siste tiden, og grunnen til at vi har stått med måpende uttrykk er nettsidene til filmserien Star Wars og nyhetstjenesten TechWeb.

Voldtekt på nett
Nå må jeg innrømme at jeg sitter på en forholdsvis rask linje til Internett, og at dette gjør opplevelsen en smule bedre. Allikevel vil disse sidene gi et inntrykk av hvor langt mediet har kommet.

Det man opplevde (hvis man på noen som helst måte kan snakke om noen opplevelse) på den tiden var en overflod av informasjon, presentert på en grå, kjedelig måte. Innimellom kunne man komme over noen sider som hadde blitt voldtatt av en vordende webdesigner – konkurrerende farger, og blinkende tekst – virkelig delikat.

For en utvikling
Utviklingen som har skjedd er formidabel, og selv den største optimist kan vel ikke ha ventet dette. Internett har blant annet blitt en formidabel nyhetskanal som konkurrerer med papir, radio og TV.

Fremskrittene innen hastighet og tekniske funksjoner går på løpende bånd, og snart er det vel ikke den ting man ikke kan gjøre på nett.

Stjernekrig
Mange fantaster er klar over at det kommer det tre nye Star Wars-filmer, med den første planlagt sluppet i USA 21. mai 1999. Og for å stille sulten til disse har George Lucas satt opp en webside der man kan finne informasjon om de gamle og de nye filmene.

Det er her vi opplevde hakaslepp – en produksjonsdagbok der man kan følge utviklingen av den nyeste filmen med lyd og bilde i toppklasse. Det hele var faktisk så bra at da vi kjørte det opp i full skjerm var det som å se et topp dataspill.

Digital TV er veien å gå
Når det gjelder Techweb har de tatt i bruk den nye G2-spilleren fra RealNetworks. Denne kombinerer bilde og lyd med websider for å presentere en interaktiv nyhetssending – ta en titt på fremtiden.

Det siste eksempelet tar jeg fra Amerikas største idrettsarrangement – Superbowl. Der hadde de i fjor et prøveprosjekt der de monterte dataskjermer på stolryggen på tribunene. Her kjørte de repriser av det som skjedde på banen, kombinert med informasjon om spillere, taktikk og andre elementer. Resultat: En fullstendig interaktiv sportssending.

Sporten på Canal +
Se for deg tippekampen mellom Liverpool og Manchester United på Canal + (som allerede har begynt med digitale sendinger), der du ser Jamie Redknapp score på et langskudd plassert nydelig i krysset.

Du trykker på bildet av Redknapp, hvorpå du får opp informasjon om hans bryllup med popstjernen Louise Nurding. Du tenker – henne har jeg ikke hørt om, så du trykker deg videre, og plutselig har du et lite bildet i toppen av skjermen der hennes siste musikkvideo spilles. Alt dette mens spissparet til Liverpool harselerer med motstanderen i forgrunnen.

Er dette mulig
Drømmetenkning? Mulig det, men det gjelder i så fall utfallet av kampen. Teknologien er her allerede, men det kan jo drøye før vi ser dette i hjemmene. I mellomtiden får man følge med på innspillingen av Star Wars.