Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lego satser på jenter og data

OSLO: Den danske leketøygiganten Lego satser på data, og det er ikke bare gutter som er målgruppen. Samtidig med at Lego i disse dager introduserer en ny leketøyserie for unge jenter, lanserer de også nettsiden www.lego.com/scala.

Scala Barbie

Scala er en serie med konstruksjonsleker. Her er det ikke byggeklosser, men en familie med naturtro dukker, hus og masse tilbehør som utgjør elementene.

Nettsted for jenter
Scala skal imøtekomme interessene til jenter mellom 5 og 10 år. – I motsetning til Barbie, fokuser vi på vanlige familieaktiviteter, og mindre på klær og moter, sier Marianne Ødegård som er markedssjef hos Lego Norge til ITavisen.

Dukkene følges av hefter med ideer til aktiviteter og innredning av Scala-huset. Det nye nettstedet www.lego.com/scala følger opp med ytterligere aktiviteter. Nettsidene kommer på norsk med det første.

Tapet til soverommet
– Nettsiden Lego Scala skal fungere som en aktiv, kreativ og inspirerende teknologisk opplevelse for jentene, sier Ødegård.

– Her får de ideer til hvordan de kan bygge ut Scala-huset med Legoklosser. De kan velge tapet som kan skrives ut og fargelegges, delta i tegnekonkurranser og sende elektroniske postkort. Nettstedet Scala er laget på jentenes premisser.

Dataprogrammer underveis
Lego etablerte nylig programvareselskapet Lego Media som allerede er i full gang med å utvikle dataprogrammer fra sin base i London. De første produktene lanseres neste år.

Lego er åpenbart inspirert av konkurrenten Barbie som har hatt kjempesuksess med sine programmer Barbie Filmstudio og Barbie Leketrykkeri. Programmene er oversatt til norsk.

Intelligente Legoklosser
1. oktober begynte Lego Norge å selge Cybermaster, de første programmerbare Legoklossene. Cybermaster bruker radiosignaler til å kommunisere med PC-en.

– Det er foreløpig for tidlig å si noe om salgsutviklingen, sier Marianne Ødegård hos Lego Norge som har store forventninger til de nye dataproduktene fra leketøygiganten.