Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Vi mobiltester Gardermoen

GARDERMOEN: Telenor Mobil og NetCom ble utfordret av Telecom Revy til en ”dekningsduell” på Gardermoen. Ingen av selskapene er helt perfekte, men Telenor er nok hakket bedre en NetCom, selv om NetCom er best i Tax Free-butikken.

Telecom Revy har testet mobildekningen på Oslo Lufthavn Gardermoen. Vi har ringt fra 10 sentrale publikumspunkter på den nye hovedflyplassen, og testen avslører at du kan finne problemer i parkeringsanlegget, trapperom, heiser og i Tax Free-butikken(!). Men begge operatøren lover bedring på disse områdene.

Telenor hakket bedre
Telenor Mobil er bokstavelig talt ett hakk bedre enn NetCom. Forskjellen finner du i parkeringsanlegget, der vi fikk fire hakk (full dekning) med Telenor Mobil, mens NetCom bare ga oss to hakk (halv dekning). Dette gjør at Telenor Mobil i snitt får 3,9 hakk av maksimalt 4,0. Konkurrenten følger rett bak med et snitt på 3,8 hakk.

Du som bruker mobiltelefon skal imidlertid være obs på at det kan finnes store lokale forskjeller over hele parkeringsanlegget på den nye hovedflyplassen. Dette skyldes at innkledningen i metall inne i parkeringsanlegget vanskeliggjør mobildekningen.

NetCom i Tax Free
Men NetCom slår konkurrenten på et område som er viktig for de fleste av oss: Tax Free-butikken, og da nærmere bestemt i avdelingen for parfyme! Her har NetCom full dekning, mens Telenor «bare» ga tre hakk. I praksis vil det si at du uten problemer vil kunne ringe med begge mobiloperatørene.

Men det kan jo få dramatiske konsekvenser for de som kommer hjem til sin kjære med feil parfymetype – bare fordi de ikke ringte hjemme og spurte hvilket merke som var riktig …

Kontrollører
De to mobiloperatørene NetCom og Telenor Mobil stilte med to «kontrollører» hver. Fra NetCom: radioplanlegger Trond J. Botheim og informasjonssjef Guri Wormdahl. Fra Telenor Mobil: dekningsdirektør Bjørn Amundsen og plandirektør Svein Andreassen.

Stikkord: Mobil